4 tips til en bedre e-mail signatur

Vi bruger det alle sammen, og vi har det alle sammen – en e-mail signatur. Enten på privat mailen eller på firma mailen. Men alligevel er en god e-mail signatur stærkt undervurderet. Vi giver dig her 4 gode råd til, hvordan du får en stærk e-mail signatur.

Artiklen er opdateret i april 2020.

emailsignatur

1. Komplette kontaktinformationer

Vi ved alle sammen, hvor irriterende det er, hvis man modtager en e-mail fra én, som man ønsker at ringe op, og der så ikke er noget telefonnummer let tilgængeligt. Det er derfor essentielt, at e-mail signaturen indeholder alle dine kontaktinformationer:

  • Fulde navn
  • Virksomhedens navn
  • Titel
  • E-mail adresse
  • Adresse
  • Telefonnummer
  • Evt. info-mailadresse
  • Website adresse
  • Links til de sociale medier

2. Link til de sociale medier

Hvis jeres virksomhed er aktiv på de sociale medier, hvorfor så ikke gøre opmærksom på dette i mailsignaturen?
Som virksomhed kan man nogle gange tage for givet, at ens kunder er klar over, at man har en tilstedeværelse på diverse sociale medier, men det er langt fra altid tilfældet. Derfor kan det være en rigtig god idé at inkorporere links i e-mail signaturen, så de kunder, man har mailkorrespondance med bliver opmærksom på, hvor man ellers kan møde virksomheden.

3. Opdeling ml. besked og signatur

Rent visuelt er det vigtigt, at man laver en visuel adskillelse mellem selve meddelelsen og signaturen – et helt simpelt tip, men helt afgørende for modtagerens oplevelse af at læse e-mailen. Det kan gøres meget enkelt med fx bindestreger.

emailbindestreg

4. Logoer, billeder, FB-ikoner mm.

Vær opmærksom på at nogle e-mail systemer ikke kan “læse” grafiske elementer. Det er derfor vigtigt, at grafiske elementer ikke er en afgørende del af signaturen, men blot en fed detalje for de modtagere, der kan se dem. En god idé er at afprøve signaturen på forskellige systemer, så man ved, hvordan signaturen reagerer på fx Hotmail, Outlook og Gmail.

emailsignaturbilled1