Mange virksomheder, danske som internationale, har en Google+ profil, men meget få udnytter de kommercielle muligheder, der er på Google+ for at lave konkurrencer og give-aways.
Google+ er den 2. største sociale platform i verden med 1 mio. virksomhedsprofiler og 400 mio. brugere. Nogen vil dog hævde, at netværket er så stort, fordi man automatisk får en profil, hvis man fx opretter en Gmail. Der kan dog være være gode muligheder for virksomheder i at bruge platformen til at møde sine kunder, og det kan blandt andet gøres gennem give-aways og konkurrencer.
Men, hvad er reglerne for konkurrencer på Google+?
Der er meget specifikke regler for konkurrencer på Google+ (se reglerne her).
“Du må ikke køre konkurrencer, lotterier, daglige tilbud, kuponer eller andre sådanne promoveringer direkte i Google+”.
Sådan står der i reglementet. For mange vil ovenstående relativt strenge regler være en “show-stopper”, men man behøver ikke at lade sig afskrække endnu. For i den efterfølgende sætning i reglementet står der:
“Du kan vise et link i Google+ til et separat website, hvor din Promovering hostes, såfremt du (og ikke Google) alene bærer ansvaret for din Promovering og for overholdelse af alle gældende føderale, statslige og lokale love, regler og bestemmelser i den eller de jurisdiktioner, hvor din Promovering tilbydes eller promoveres”.
Og det er her mulighederne opstår. Lad os kigge lidt nærmere på, hvordan det kan bruges.
Sådan kan det gøres
Det er ikke længere nok at bede folk om at like og dele, man skal have folk til at engagere sig på et højere niveau (læs om “The Engagement Project” og bliv klogere tendenserne). Det kan man fx gøre ved at opfordre folk til at dele en oplevelse eller komme med en idé. Det gjorde Google fx i lanceringen af deres nye produkt Google Glass. De bad folk om at komme med ideer til, hvordan de ville bruge brillerne ved at hashtagge #ifihadglass.
I Danmark skal man dog være opmærksom på, at det lovmæssigt kan være udfordrende at benytte #hashtags i konkurrencer. Dette skyldes, at det ifølge Markedsføringsloven §6 er et krav at man som forbruger kan framelde sig markedsføringen. Det er pt. ikke muligt at “framelde” sig hashtags i sit feed, hvorfor denne type konkurrencer kan tolkes som ulovlige i Danmark.
Integrer konkurrencen
Det er altid en god ide at integrere sine aktiviteter på de sociale medier, og det gælder også ved konkurrencer på Google+. Samtidigt er det en måde at komme uden om reglerne på. Ifølge reglerne er det okay at indsætte et link i en update, og derved kan man lede trafikken hen på fx Facebook og lade folk deltage i konkurrencen dér – en nem måde at komme uden om de strenge regler på men husk, der er også regler for konkurrencer på facebook. Mange brands har benyttet sig af at indsætte links – Pepsi er et af dem, det så sådan her ud.
Alt i alt…
…kan Google+ være en god platform til at lave give-aways og konkurrencer på. Man skal dog være opmærksom på, at det ikke er så mange, der er aktive på Google+, og derfor er det en god ide at gøre opmærksom på sin Google+ tilstedeværelse og evt. konkurrence på fx virksomhedens website.
Google+ giver mulighed for at differentiere sig fra konkurrenterne, hvis man blot er opmærksom på at lede folk over på en anden platform via et #hashtag eller et link. Det er en kanal med mindre støj end fx Facebook, da der endnu ikke er så mange virksomheder, der benytter denne kanal til konkurrencer.
God fornøjelse med konkurrencer på Google+
Artiklen er skrevet med inspiration fra denne.