Social media integration er for mange stadig en udfordring. De fleste har efterhånden en ‘Facebook Like’ knap på deres website, men mulighederne er mange flere og langt mere interessante end en Like-knap. I artiklen her giver jeg idéer til at integrere de sociale medier på tværs af de digitale kanaler. 

Del selv meget gerne dine bedste idéer og tips nederst på siden i kommentarfeltet.

Integration med de sociale medier er væsentlig af flere årsager. Det er en vigtig måde at få delt sit content på, og herved skabt øget awareness samt få synliggjort de interne kompetencer. Men integrationen med sociale medier kan også bruges på mange andre måder, som kan hjælpe med at skabe øget troværdighed o.lign.

Social media integration er nemlig meget mere end blot “sharing” knapper. Integration kan som nævnt også være en vigtig spiller ift. at skabe synlighed, at få feedback samt at gøre det nemt for folk at ‘connecte’ med de sociale medier direkte på dit website, som angivet i modellen herunder. Det kan være en god ide at tænke over disse elementer, når du laver jeres sociale strategi.

Skab indhold der kan bruges på tværs

Selvom at de sociale medier ofte ikke kan bruges ens, er der jo ikke noget i vejen for at genbruge indhold, hvor det giver mening. Er der eksempelvis skabt lækkert visuelt indhold til Pinterest eller Instagram, kan billederne da lige så godt genbruges på Facebook evt. som led i et debatoplæg eller som coverbillede. Og har du skrevet en artikel, eller har I udgivet en rapport eller lign., er der da ikke noget i vejen for at dele den på tværs af medierne, så længe det passer ind i jeres indholdsstrategi.

Integrer de sociale medier på websitet

De fleste har den efterhånden – den berømte “Facebook Like” knap på deres website. Men der er så mange flere dele-muligheder, der bør overvejes. Langt de fleste burde også gøre det nemt for brugerne at dele indholdet på LinkedIn og Twitter. Og hvad med Google+ og Pinterest?
Tænk over hvem din målgruppe er og husk, at jo nemmere du gør det for brugerne, jo større er sandsynligheden for, at de deler dit content. Tænk over om du har jobs, artikler, whitepapers, rapporter, kurser eller andet indhold, som du gerne vil have bliver delt på de sociale medier.

Der findes masser af plugins til dit website, der gør det nemt at dele indhold på tværs af sociale medier. Du kan enten selv lægge ikoner ind på dit site, eller benytte tools som fx AddThis eller Digg Digg.

Men deling er jo ikke alt, når det gælder website integration. Tænk også over at gøre det nemt for brugerne at finde frem til dine sociale medie tilstedeværelser ved at linke direkte til jeres Facebook-side, Twitter-profil, LinkedIn side eller gruppe osv. Læg evt. disse ikoner “fast” i designet i top-baren eller footeren på sitet.

Overvej at lave en side på websitet der beskriver de forskellige tilstedeværelser, og hvorfor man, som bruger, skal følge virksomheden via de enkelte kanaler. Eller gør som Maersk Line, der har lavet en ‘hub’ for den social media indsats, hvor de bl.a. linker til alle de kanaler, hvor de er tilstede.

Skab feedback, recommendations og dialog

Social media integration kan også bruges i arbejdet med at øge troværdigheden omkring virksomheden eller et givent produkt. Tænk bare på tjenester som Trustpilot, Tripadvisor osv. Disse tjenester benyttes aktivt i arbejdet med at få anbefalinger på alt lige fra hotelophold til vaskemaskiner. Men sociale medier, som LinkedIn, kan også bruges i jagten på “det gode omdømme”.

På LinkedIn kan brugerne afgive anbefalinger på produktniveau og herved sprede budskabet. Se eksempelvis hvordan vores LinkedIn bog er anmeldt på vores LinkedIn-side, eller hvordan vi gør det nemt for brugerne at anbefale vores rådgivning på LinkedIn. (Opdateret: Denne mulighed er desværre ikke længere tilgængelig, da LinkedIn valgte at lukke produktsiderne pr. 14/4 2014).

eBay kan du eksempelvis oprette dig som bruger med din Facebook profil, hvilket for mange er rart, idet man ikke skal til at huske endnu en adgangskode. Men vi ser ofte også mere simple former for integration, hvor et website bruger udvalgte informationer til enten at skræddersy indholdet eller blot vise os hvem af vores Facebook-venner der allerede ‘synes godt om’ virksomheden på Facebook. Læs mere om mulighederne for at logge på med en Facebook konto her.

Monitorer dialogen på de sociale medier

I arbejdet med at skabe bedre indhold samt sikre en høj troværdighed på de sociale medier, er det essentielt, at der monitoreres hvad der siges om brandet og produktet på diverse kanaler. Hav en fast plan for hvad der skal monitoreres, hvor ofte, hvilke medier, samt hvornår der skal gribes ind. Mange har eksempelvis en intern regel om at blande sig i andres diskussioner, hvis det der skrives er faktuelt forkert.

I artiklen her kan du finde nyttige værktøjer til monitorering af de sociale medier.

Integrer de sociale medier med nyhedsbrevet

Nogle taler om, at de sociale medier bliver nyhedsbrevets død, mens andre taler om, at nyhedsbrevet aldrig har haft det bedre. Én ting er dog sikkert – det giver god mening at få de to discipliner til at arbejde sammen.

Idéer til integration med nyhedsbrevet:

  • Social media ikoner i selve nyhedsbrevet
  • Reklamer for de enkelte sociale medier i nyhedsbrevet – Fortæl hvad man får ud af at følge jer på ex Facebook
  • Send særlige tilbud eller eksklusivt indhold til jeres Twitter eller Facebook followers
  • Reklamer for nyhedsbrevet på de sociale medier
  • Post hele nyhedsbrevet på ex jeres LinkedIn Company Page
  • Gør det muligt at tilmelde sig jeres nyhedsbrev direkte via jeres Facebook-side
  • Gør det nemt at dele historier i nyhedsbrevet direkte med “share this” knapper
  • Brug gode historier og debatter fra ex LinkedIn gruppen eller Facebook-siden i nyhedsbrevet.

LinkedIn integration

Der findes flere kreative bud og eksempler på interessant LinkedIn integration samt brug af LinkedIn’s API. Se mere i denne artikel og bliv inspireret af hvordan andre har gjort det.

Skriv en Kommentar