LinkedIn’s produkt- og service fane lukkes ned

LinkedIn har desværre meddelt at Products & Services fanen lukkes ned pr. 14. april. Hvad kommer det til at betyde for dig som sideejer? Hvad er alternativet? Og hvad skal du gøre nu? Det er nogle af de overvejelser jeg tager fat på i artiklen her.

Hvorfor lukkes fanen ned?

Ifølge LinkedIn’s egen udmelding skyldes det at de løbende laver diverse ændringer for at skabe en mere simpel og mere effektiv oplevelse for medlemmerne.

Det betyder desværre at fanen helt forsvinder fra LinkedIn Company Pages pr. 14. april 2014. Indtil da, kan du redigere eksisterende produkter, men du kan ikke længere tilføje nye produkter og services.

Hvad mister vi af muligheder?

Med fanen mister vi desværre muligheden for at promovere vores produkter og services, for at indsamle anbefalinger på produktniveau samt at lave et direkte link mellem et produkt på LinkedIn samt vores website og med en konkret kontaktperson.

Med andre ord, vi mister enkelte kommercielle muligheder med denne ændring.

Hvad vil LinkedIn have os til at gøre i stedet?

LinkedIn benytter her lejligheden til at promovere et af deres nyere tiltag, nemlig showcase pages, som de introducerede i november måned. Showcase pages er en slags undersider til hovedsiden som kan udsende nyheder, til dem som vælger at følge den specifikke side.

Se en af vores showcase pages her.

Ved at udsende nyheder på LinkedIn når vi en bredere målgruppe, end vi historisk set har gjort med produkter og services. Idet vi med en opdatering rammer folk ude i deres nyhedsfeed, hvor de ift. produkterne skulle ”lokkes” ind på virksomhedssiden. Ved at interagere i nyhedsfeedet, har vi desuden mulighed for bedre at udnytte potentialet med spredning af indholdet, idet der skabes en historie hver gang en bruger engagerer sig i en opdatering. Dvs. at de liker, deler eller kommenterer på det vi skriver.

Hvordan gribes ændringen an?

Med denne ændring tvinges vi nu til at tænke anderledes. Vi skal nu til at tænke mindre produktorienteret og mere i retning af, hvilke områder interesserer vores målgruppe? For det at skabe en showcase page er et langt mere dynamisk tiltag end oprettelse af et klassisk produkt. Produkterne kan stå alene som en forholdsvis statisk side, det kan en showcase page ikke. Idet den i sagens natur drives af indhold, kræver en showcase page at du har indholdet til at drive den.

Du kan derfor sagtens oprette en showcase page inden for særlige fagområder eller fx en showcase page med fokus på employer branding. Men det bliver straks meget sværere at lave en showcase rettet mod et specifikt produkt. For hvor meget har vi reelt set at sige om det? Og måske endnu mere væsentligt, hvorfor skal brugerne følge produktet?

Så min opfordring til dig som side-administrator er:

  1. Slå koldt vand i blodet – du har stadig frem til 14. april før fanen forsvinder
  2. Tænk over de positive sider i ændringen, idet vi fremover får højere synlighed når vi skal til at udsende nyheder i stedet for at have et statisk produkt
  3. Tænk over:
    1. Hvilke forskellige målgrupper har I?
    2. Hvilke forskellige fag- eller produktområder har I?
    3. Hvad har I at tilbyde af indhold og viden inden for hvert område eller til hver målgruppe?
    4. Hvad har I af ressourcer til at drive undersider?
  4. Med disse overvejelser kan du finde et par områder der giver mening ift. undersider og start så med at oprette én, og se hvordan det går.
  5. Er tiden og ressourcerne ikke til flere sider, så overvej blot om I skal blive mere kommercielle fra jeres nuværende Company Page
  6. Og overvej om du skal lave et print af dit indhold fra produktsiden inden den fjernes 14/4 – Også så du har gemt evt. anbefalinger m.m.

Hvordan opretter jeg LinkedIn Showcase Page?

For at oprette en showcase page skal du være administrator af jeres LinkedIn side. Herfra klikkes der på den blå ”edit” knap og så vælger du ”Create a showcase page”. Se billedet herunder.

Create a showcase page

Læs mere om mulighederne med Showcase Pages her.

Hvad tænker du?

Hvilke udfordringer og nye muligheder ser du i forbindelse med ændringerne? Del gerne gerne dine tanker i kommentarfeltet herunder.

 

3 Svar
  1. Jeg ser frem til ændringen. Det kommer til at kræve en helt ny måde at tænke på – især i forhold til, hvad vi hidtil har gjort på LI. Men det vil også skabe langt mere liv på mediet – og ryste en lille smule af det støved image af sig. Ikke mindst bliver muligheden for at bringe Social media manageres faglighed i spil, endnu større 🙂

  2. Hej Camilla
    Desværre kan man ikke længere anbefale på LinkedIn (efter produktfanen blev nedlagt).
    Men en måde hvorpå kunder og lign. kan “anbefale” er ved at like de indlæg der postes fra siden, og derved hjælpe med at sprede budskabet på LinkedIn.
    God weekend
    De bedste hilsner
    Charlotte, Digital Works

Skriv en Kommentar

 

Hold dig opdateret

På denne side om LinkedIn holder vi dig løbende opdateret omkring ændringer og nye features samt deler tips og artikler om det professionelle arbejde med LinkedIn.
Følg os på LinkedIn her