Mange virksomheder bruger i dag nyhedsbreve, som en del af deres strategi. Men er der styr på, hvad der fungerer bedst, og hvad der gør, at modtagerne åbner? 

Som med mange andre ting, er analysearbejdet essentielt for at forblive relevante – vi giver tips til, hvor og hvordan du analyserer dit nyhedsbrevs performance.

4 vigtige KPI’er du bør måle på

Der kan være mange faktorer, som påvirker dine KPI’er (key performance indicators), og de gode resultater kræver, som med så mange andre ting, afprøvning og tid. Så er du ikke er tilfreds med dine resultater, kan du med fordel optimere og teste én eller flere af disse variabler:

“Liste-hygiejne”

  • Sørg for, at du følger bedste praksis, når det gælder at undgå spamfiltre – ingen ønsker at ende et sted, hvor chancen for at blive åbnet er minimal.
  • Kontroller ”hard bounces”, og fjern disse e-mailadresser fra din liste – hold orden i din liste.

Åbningsrate

  • Lav forskellige versioner af din subject line (ved hver udsendelse) for at teste, hvad der får modtagerne til at klikke på din e-mail.
  • Test forskellige dage og tidspunkter, du sender din e-mail for at se, hvad der fungerer bedst.

Clickthrough Rate (CTR)

  • Tænk altid over dit indhold for at sikre, at det giver værdi til dine modtagere – er der en rød tråd?
  • Prøv forskellige CTA’er (call to actions) – mere og mindre aggressive.

Unsubscribers

  • Vær sikker på, at dine budskaber ikke er forklædt – hvis du ikke holder, hvad du lover, vil dine modtagere formentlig unsubscribe over tid. Click-bait er no go.
  • Passer indholdet til dit brand – lige som med ovenstående, vil dine modtager unsubscribe, hvis de føler, at indholdet ikke stemmer overens med det de blev lovet.
  • Hold løbende øje med, hvorfor de vælger at unsubscribe. Sender i for ofte? Opfattes det som spam? Eller er jeres mails bare ikke relevante længere? Vær ikke så bange for unsubscribers, der ikke længere finder mails relevante.

Sådan kan du forbedre dine nyhedsbreve

A/B test

En måde at blive klogere på, hvad dine læsere fortrækker, er at lave en A/B test. Kort forklaret er en A/B test en test, som viser om e-mail A eller B, fungerer bedst hos dine modtagere.

Det er sandsynligt, at du har mange forskellige typer mennesker på din e-mail liste, som foretrækker mindst lige så mange forskellige approaches. Nogle kan lide den personlige mail, mens andre synes det er for nærgående. Nogle klikker på catchy overskrifter, mens andre klikker på faktabaserede overskrifter – vi er alle forskellige, og det er dit job at finde ud af, hvad dine modtagere foretrækker.

En hurtig guide til en simpel A/B test:

  • Vælg den variabel som du vil teste fx subject line, Call to action eller billeder.
  • Opret to versioner af e-mailen: en med og en uden variablen/eller en anderledes udgave.
  • Send dine e-mails ud samtidig i en periode, og lav evt. en testgruppe til A/B.
  • Analyser dine resultater og send ”vinder-mailen” til resten.
  • Test en ny variabel og gentag processen.

Testen kan laves på forskellige variabler, som er beskrevet nedenfor. Men helt grundlæggende handler det om, hvilket indhold der virker, og hvilket der ikke gør.

Tip: De fleste e-mailservices har A/B test, som en standard funktion, så gør endelig brug af den.

Variabler du kan teste på

Nu har du en masse variabler, som du kan måle på og tage højde for, når du skal lave dine nyhedsbreve, men det er ikke nok. For at være mest effektiv bør du gemme alle dine data og du kan med fordel indsætte dine data i et regneark, for dermed bedre at kunne sammenligne resultater. På den måde kan du begynde at se, hvad der virker og hvad der ikke gør, og således begynde at forbedre dine e-mails.

Variabler, som du kan føje til dit ark:

Variabler

  • Antal e-mails sendt
  • Antal e-mails leveret (er der forskel fra antal sendte?)
  • Bounce rate
  • Åbningsrate
  • Clickthrough (CTR) rate
  • Antal unsubscribere

Data

  • Subject lines
  • Længden på e-mailen
  • Forskellige tilbud
  • CTA’s

Spørgsmål du kan stille dig selv

  • Var antal leveringer højere end den forrige mail?
  • Passede din CTR med din åbningsrate (er der mange der har åbnet, men ikke klikket)?
  • Var der mange unsubscribers ift. tidligere mails?
  • Var der et emne, som performede særligt godt?
  • Gør længden på e-mailen en forskel for CTR?
  • Kunne en anden slags call to action fungere bedre?

Du skal bruge dine nyhedsbreve og e-mails til at bygge videre på et eksisterende forhold ved at levere relevante, berigende og værdiskabende oplysninger. E-mail marketing handler ikke kun om din virksomhed, men om dine modtagere. Hav dette budskab i tankerne, når du laver dine mails, og måske vil dine abonnenter ikke kun læse dine e-mails, men se frem til at høre fra igen.

Hvordan sikrer I, at jeres nyhedsbrev bliver åbnet af jeres modtagere?

 

Artiklen er skrevet med inspiration herfra.

Skriv en Kommentar

 

Master Class i B2B marketing

Har du svært ved at trænge igennem på B2B-markedet? På denne 2-dages Master Class lærer du at udnytte mulighederne med digital marketing til lead generering, relations-opbyggelse, Social Selling, thought leadership, employer branding og content marketing.
Læs mere