E-mail marketing er det nye sort – og særligt nyhedsbrevet har vundet indpas blandt CMO’s og marketingafdelinger landet over. At skrive et nyhedsbrev virker umiddelbart simpelt – men at skrive det gode nyhedsbrev kræver øvelse. I denne artikel vejleder vi dig i at skrive et nyhedsbrev, som rent faktisk bliver læst og værdsat af modtageren – og så løfter vi også låget for, hvad du IKKE skal gøre.
Nyhedsbreve er et essentielt redskab i arbejdet med digital marketing; de sikrer, at kunder og potentielle kunder bliver mindet om din virksomhed og opfordrer dem til at besøge din hjemmeside – og resulterer måske endda i øget salg. Desuden er markedsføring via nyhedsbreve meget målrettet, ikke forbundet med høje omkostninger, effekten af dem er nem at måle, og så kan de være yderst fordelagtige for din virksomhed og dens forretning, hvis de designes, skrives og distribueres på den rette måde. Læs mere om fordelene ved e-mail marketing her. Men hvordan opsætter man et godt nyhedsbrev? Og hvad i alverden skal det indeholde, hvis man vil undgå, at nyhedsbrevet automatisk kategoriseres som spam af modtageren?
Først og fremmest er det afgørende, at du er klar til at engagere dig i dit nyhedsbrev. Når du først har sendt et eller to nyhedsbreve ud, er der ingen vej tilbage. Nyhedsbreve virker kun, hvis de produceres og distribueres konsistent, og de kræver derfor et langvarigt engagement – du skal derfor forberede dig på at investere både tid og indsats i dit nyhedsbrev.
DO: Målret dit nyhedsbrev
Det er vigtigt, at du er bevidst om, hvem modtageren af dit nyhedsbrev er. Du skal derfor fastlægge en målgruppe; dette vil hjælpe dig til at vælge både indhold, sprog og skrivestil i det videre arbejde med nyhedsbrevet. Du tænker måske, at dit nyhedsbrev skal favne bredt og vække interessen hos en alsidig gruppe af personer. Sandheden er blot, at jo bredere målgruppe, jo sværere er det at være relevant for alle modtagere. Hvis du har svært ved at definere din målgruppe, så prøv at forestil dig én bestemt person inden for din målgruppe. Hvad interesserer og kendetegner denne person, og hvilke behov har vedkommende? Tilrettelæg dit nyhedsbrev og dets indhold efter dette.
Læs om, hvordan du udbygger din modtagerliste via Instagram, her,
DON’T: Lad kommercielt indhold dominere
Når du udarbejder dit nyhedsbrev, er det afgørende, at du ikke lader det kommercielle indhold dominere. Det kan være fristende at gøre brug af nyhedsbrevet i forsøget på at afsætte produkter og services – og det er da også nemt og tidsbesparende at fylde sit nyhedsbrev med tilbud og reklame, men træd varsomt. Hvis du vil sikre, at dine læsere opfatter dit nyhedsbrev og dets indhold som brugbar viden og tillægger nyhedsbrevet værdi, bør du opbygge dit nyhedsbrev efter 80/20-reglen. Denne regel foreskriver, at nyhedsbrevet skal indeholde 80 % brugbar viden og berigelse, og kun 20 % kommercielt indhold og reklame. Ved at følge denne regel vil du med stor sandsynlighed skabe en positiv relation med dine modtagere, ambassadører i markedet og muligvis et behov, som kan resultere i et salg.
DO: Find en fængende overskrift
Emnelinjen er indgangen til dit nyhedsbrev. Derfor er det vigtigt, at du vælger dine ord med omhu, når både din emnelinje og dine overskrifter skal formuleres. Faktisk tildeles nyhedsbrevets emnelinje og overskrifter hele 40 % af din modtagers tid – så der er altså god grund til at gøre sig umage i udformningen af disse. Først og fremmest skal emnelinjen være relevant for din læser. Skriv kort og præcist, hvad nyhedsbrevet indeholder. Hvis du synes, det er svært at gøre din emnelinje kort og præcis, kan det være et tegn på, at dit nyhedsbrev mangler en rød tråd. Både nyhedsbrevets emnelinje og overskrifter skal skrives i et personligt sprog – tal til en enkelt person. Skriv også gerne i nutid og husk at gøre brug af korte, konkrete og ikke mindst fængende overskrifter; vær gerne kreativ og skriv i et malende sprog, der vækker din læsers interesse – men igen, kun hvis det passer på modtageren af dit nyhedsbrev.
Lær mere om, hvordan du optimerer din åbningsrate i e-mail marketing.
DON’T: Skriv for lange teaser-tekster
Ligesom emnelinjen og overskrifterne er teaser-teksterne en vigtig del af dit nyhedsbrev. Oftest er nyhedsbreve opbygget af separate nyheder og små uafhængige historier tilknyttet hver sin overskrift, billede, link og teasertekst. Teaserteksten har til opgave at give en forsmag på den enkelte nyhed, og det er derfor vigtigt, at den fanger essensen af historien. Det er desuden afgørende, at nyhedsbrevets teasertekster ikke er for lange – særligt, hvis dit nyhedsbrev indeholder mange enkeltstående nyheder. Dette kan skabe et uoverskueligt nyhedsbrev, som ikke er læsevenligt for modtageren. Det er i øvrigt strengt forbudt blot at kopiere nyhedens indledende del for at bruge den som teasertekst. Dette resulterer nemlig ofte i en teasertekst, der stopper midt i en sætning på grund af pladsbegrænsning.
DO: Indsæt billeder og illustrationer
Hvis du vil sikre, at din modtager læser dit nyhedsbrev – og endnu vigtigere, finder det interessant – er det vigtigt, at nyhedsbrevet er overskueligt og læsevenligt. Dette indebærer, at der er en balance mellem mængden af tekst og mængden af billeder i nyhedsbrevet. Billederne skaber desuden blikfang og fanger modtagerens opmærksomhed. Dine modtagere skal igennem mange e-mails dagligt, og mange er derfor nødt til at sortere i dem; flotte billeder og illustrationer vil få læseren til at stoppe og læse mere. Det er naturligvis vigtigt, at billederne og illustrationerne afspejler nyhedsbrevets indhold, samt at billederne er af høj kvalitet. Et andet godt tip er at sørge for, at billederne har samme størrelse – dette bidrager positivt til modtagerens læseoplevelse. Husk i øvrigt at overholde copyright-reglerne i brugen af billeder.
Få endnu flere tips til e-mail marketing her.
Har du nogle tips til udformningen af et godt nyhedsbrev?
Vi hører gerne dine personlige tips og råd i kommentarfeltet herunder.
Ingen special-tegn i emnefeltet – de vil blive opfattet som spam. Og så test, test, test nyhedsbrevet i forskellige e-mail-klienter, samt få andre til at læse det inden udsendelse.