Rigtig mange annoncører danser stadig om den varme grød kaldet Google+. For skal vi bruge energi på endnu et socialt medie, og er der overhovedet nogen som bruger det? Vi kigger her på lidt statistik om Google+ og ser på, hvorfor du ikke bare skal udelukke mediet i din social media strategi.

Google+Når vi er ude og holde indlæg bliver vi ofte spurgt om, hvor mange brugere der egentlig er på Google+. Nu har Google endelig selv opgivet nogle tal på det globale marked. Desværre er vi endnu ikke stødt på troværdige tal på antal danske brugere.

Dog kan vi vidst roligt sige, at der endnu ikke er overvældende mange aktive danske brugere på Google+. Men hvem ved, måske er det kun et spørgsmål om tid?

Hvor mange brugere er der på Google+?

Google præsenterede i sommer følgende stats på deres Google I/O 2012 keynote:

  • 250 millioner Google+ profiler
  • 150+ millioner aktive brugere
  • 50 % logger ind dagligt

Desuden angiver socialstatistics.com at hele 69,4 % af brugerne på Google+ er mænd. Til sammenligning kan vi lige nævne, at Facebook nu har rundet 1 mia. aktive brugere.

Det hedder Google+

Når vi får spørgsmålet om, hvorfor man skal overveje Google+, siger vi ofte: “tænk over hvad det hedder“. Mange bør overveje en tilstedeværelse på Google+ alene med SEO for øje. Onde tunger vil måske sige, at det her er sidste chance for Google, hvis de skal have succes med en social satsning – og de er nok villige til at gå langt for at få projektet til at lykkes. Google tester løbende forskellige ting af, som favoriserer resultater fra Google+, eksempelvis Search, Plus your world.

Ydermere, er der lavet flere (knap så videnskabelige) tests, der viser, at man kan komme langt i SEO-arbejdet ved at arbejde aktivt med Google+. Se eksempelvis denne infographic som vi delte tidligere på året.

Bred tilstedeværelse

Først og fremmest kan det for mange annoncører give god mening at have en bred tilstedeværelse på de sociale medier. Særligt hvis du arbejder med content marketing eller arbejder med et globalt marked. Ved at være tilstede sikrer du i højere grad, at du rammer dine forskellige målgrupper, hvor de allerede befinder sig, og idet man som annoncør har mange profiler, kan poste samme nyhed flere steder på forskellige tidspunkter, for at nå bredere ud.

Men, der er naturligvis nogen, som skal “passe” profilen. Så er ressourcerne ikke til det,  er det ikke sikkert, at man skal slå for stort et brød op. Så vil det for mange give god mening at starte på enten Facebook eller LinkedIn hvor man, i Danmark i hvert fald, når væsentligt bredere ud. Omvendt, overvejer virksomheden at få en bred tilstedeværelse, bør det overvejes, om brugernavnet skal sikres på tværs af kanaler. Hertil findes der en lang række værktøjer.

Tip: Brug fx checkusernames.com til at se hvilke versioner af dit brand-navn, der er ledigt på tværs af sociale medier.

Mulighederne med Google+

Google+ er på mange måder “blot endnu et socialt medie” vi skal tage stilling til. Der er et nyhedsfeed, fotos, spil, events osv. men overvejer du en tilstedeværelse der, kan man jo ligeså godt udnytte de muligheder, der er:

  • Om/About – siden er et godt sted at søgemaskineoptimere: Når du skriver den beskrivende tekst om virksomheden, så tænk over ‘keywords’ – altså ord du gerne vil findes på i Google. Husk at du også har mulighed for at opstille tekst i punktform, hvilket kan være en god mulighed for at liste jeres kompetencer.
  • Indsæt links: På Google+ kan du nemt tilføje diverse links. Og vær nu lidt kreativ her, og brug lidt flere links end blot jeres website. Husk også at linke til jeres øvrige tilstedeværelser på de sociale medier, nyhedsbrev, rapporter og lign. som kunne have interesse for målgruppen.
  • Tilføj +1 knapper på dit website: Vi er efterhånden ved at lære, at der skal Facebook like-knap eller LinkedIn share-knap på det indhold, vi ønsker at vores målgruppe skal kunne dele, men husk nu også at gøre det nemt for brugerne at dele jeres indhold på Google+.
  • Husk cirklerne: En fordel med Google+ er cirklerne – det som hedder ‘lister’ på Facebook … På Google+ opfordres man til at placere folk, man ønsker at følge, i cirkler, og man kan herefter vælge kun at kommunikere til folk i bestemte cirkler. Dvs. at ét socialt netværk kan bruges til at kommunikere målrettet med grupper som ansatte, leverandører, VIP-kunder, medlemmer etc.
  • Deltag i debatten: Ligesom på de øvrige sociale medier kommer likes, followers og +1’s ikke af sig selv. Husk at gøre opmærksom på, at I er til stede på Google+ på jeres website, i nyhedsbrevet og på de øvrige sociale medier, og deltag gerne i debatten hvis det er relevant for jeres felt. Arbejder du på det globale marked, kan denne oversigt over “shared circles” være et godt sted at starte.
  • Mindre støj: Eftersom der endnu ikke er så mange der bruger Google+ er der i sagens natur ikke så meget støj som på ex. Facebook. Det er derfor en god mulighed for at få gode relationer med din målgruppe (hvis de altså er der ;-)).
  • Prøv Google Hangouts: Brug eksempelvis Google Hangouts til at indgå i dialig med jeres kunder, til produktdemonstrationer, Q&A og lign. Se eksempel i videoen herunder:

Er du helt ny til Google+?

Så nap denne video herunder – den forklarer på en fin måde, hvad Google+ er, og hvordan det bl.a. er forskelligt fra Facebook.

Bruger du Google+ aktivt?

Del gerne dine erfaringer og tanker om brugen af Google+ i Danmark. Er det dødt eller kun lige startet?

2 Svar
  1. John Andersen

    Ville godt vide hvad de mener med at 50% logger ind dagligt. Jamen jeg logger ind i min gmail dagligt og den er connected med min Google+ profil som jeg ALDRIG bruger

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Tag en uddannelse i sociale medier!

Få optimalt udbytte af tilstedeværelsen på sociale medier. På vores uddannelse i sociale medier har vi sat fokus på elementer som strategi, planlægning, lovgivning, måling og optimering.
Se det omfattende program her