Kvantitet eller kvalitet på sociale medier?

Content marketing er et lunt emne, men der er desværre sjældent uendelige ressourcer til arbejdet. Så hvor skal fokus placeres? Kvalitet eller kvantitet? Vi giver vores bud på, hvad der skal vægtes højest.  

Spørgsmålet er svært og tilmed ofte individuelt fra virksomhed til virksomhed. Faktum er, at begge strategier kan være gavnlige, men bør bestemmes af virksomhedens mål og de ressourcer, der er til rådighed for at producere content.

Ideelt, men urealistisk

Det er ingen hemmelighed, at ikke alle marketingafdelinger kan pumpe 50 topkvalitetsartikler, blogindlæg og kreative tekster ud per uge, hvis der sidder én eller to til at producere indhold, som formentlig også har andre opgaver. For de fleste virksomheder er det sandsynligt, at kvaliteten af indholdet bliver påvirket, hvis produktionen skal stige, uden yderligere investering i dem, der skal producere.

Sådan påvirker kvantitet din virksomhed

Enhver ekstra side, der publiceres på et website, er en mulighed for at blive vist i søgeresultaterne. Generelt kan dette føre til en højere procentdel trafik, der kommer ind via organiske søgninger. Dette er jo reelt set en fordel, men hvis indholdet er dårligt, og folk hurtigt forlader din side, vil Google identificere dette, hvilket potentielt kan trække dig ned i søgeresultaterne.

Uden for den organiske søgning, kan der også være fordele. Med mere indhold, kan der sendes flere e-mails og postes mere på de sociale medier. Hver gang en bruger bliver eksponeret for dit indhold, bliver de mere bevidste om din tilstedeværelse og mulige kompetencer.

Sådan påvirker kvalitet din virksomhed

Lige modsat en høj frekvens af mindre ”kvalitetsrigt” indhold, vil to stykker kvalitetsindhold automatisk have sværere ved at opnå samme resultater som 100 stykker indhold i Google. Dog kan et særligt stykke content gå hen og blive særligt populært – men det kræver vist også en mængde held, hvis noget skal gå viralt.

Men med kvalitetsindhold kan der også følge fordele. Rigtig godt og nyttigt indhold, kan efterlade et positivt indtryk på dem, der har brugt tid på at læse det. Dette vil formentlig også signalere til Googles algoritmer, at indholdet bliver læst og bliver genkendt som positiv og dermed belønne indholdet med en højere rangering.

Derudover viser kvalitetsindhold, at virksomheden har styr på, hvad de laver og er inde i tingene. Kvalitetsindholdet smitter altså af på virksomhedens brand, hvilket uden tvivl er en fordel. Men, men, men..

Du kan have nok så godt indhold som svarer til et mesterværk, men hvis ingen læser eller kan finde det, mister det sin værdi. Derfor er der måske en ide i at forene de to metoder i én.

Den gyldne middelvej

Spørgsmålet om kvalitet vs. kvantitet er ikke nødvendigvis et ”enten-eller” spørgsmål, men mere er spørgsmål om, at få det bedste fra begge sider. Skyhøje budgetter giver meget råderum og mulighed for at producere større mængder kvalitet, mens begrænsede budgetter, kræver kreativitet. Vær realistisk ift. hvad I kan præstere under de givne budgetter, og find en passende blanding af de to til dit brand. Faktum er, at du har brug for begge dele.

Når du skal vælge, hvor du skal ligge dine kræfter når det drejer sig om meget eller lidt content, med høj eller lav kvalitet, er det en god ide at starte med at kigge på din målgruppe. Du skal have din målgruppe for øje, når du producerer indhold således, at det du producerer er af høj kvalitet samt berigende for din målgruppe. Dette vil også hjælpe dig i Google’s algoritmer, som vil give dig en højere rangering, hvis der bliver klikket på dit indhold. Brug feedback fra de sociale mediers analyseredskaber, såsom LinkedIn Analytics og Business Manageren på Facebook, til at blive klogere på opfattelsen af dit indhold.

Jo længere indholdet er, desto mindre vil du kunne producere. Som førnævnt en mindre mængde indhold både være en fordel og en ulempe. Hvis du går med at producere kvalitetsindhold, så kan en løsning på mængden af content være at dele andres indhold. Andres indhold kan være mindst lige så relevant som jeres eget, og viser samtidig, at I er kilde til at få relevante informationer, og holder jer opdaterede på markedet.

Brug dine ansatte

En alternativ metode til at få spredt dit indhold, og samtidig virke mere troværdig, er gennem dine kollegaer. Dine kollegaer kan dele dit indhold med de rette personer gennem deres netværk, som betyder, at dit content bliver mere relevant og af højere kvalitet. Find 9 steps til succes med employee advocacy her, og bliv klogere på, hvordan dine kollegaer kan repræsenstere en stor værdi i arbejdet med at nå den rette målgruppe.

Hårde tider for content marketing – kvalitet belønnes

Algoritmerne på de sociale medier bliver fortsat sværere at trænge igennem, og engagement er nøglen til en god placering i nyhedsfeedet. På den front taler kvalitetsindholdet ind i denne tendens, og hvis dit indhold er relevant, er der større sandsynlighed for likes og klik, hvilket belønnes. Modsat vil indhold af mindre kvalitet måske ikke opnå samme engagement, og vil derfor blive straffet. Men kvalitet er jo en ”smagssag”, og derfor er (og jeg gentager) måling af din målgruppes præferencer, vigtigere end nogensinde for at holde sig relevant på de sociale medier.

Læs også: Content kalender til LinkedIn

Har du erfaring med kvalitet vs. Kvantitet?

Så hører vi gerne fra dig i kommentarsporet.

Skriv en Kommentar

 

Master Class i sociale medier

Vi tilbyder en Master Class til dig, der allerede arbejder med de sociale medier, og som ønsker at skabe endnu bedre resultater. Programmet er fordelt på 2 fulde dage og er en kombination af undervisning, øvelser og cases.
Læs mere om forløbet her