Vidensniveauet omkring LinkedIn er efterhånden forholdsvist højt ude i de danske virksomheder. Der er dog en række spørgsmål, vi får igen og igen. Vi har derfor samlet de mest hyppige spørgsmål og svarene hertil i artiklen her.

Hvordan sikrer jeg, at min virksomhed dukker op i søgningerne på LinkedIn?

Vi bliver ofte spurgt, hvordan man kan være sikker på, at ens virksomhed kommer til at stå øverst i søgeresultaterne på LinkedIn. Det er umuligt at garantere 100%, idet der bl.a. er en hel række af faktorer, der spiller ind. Så det er altså mere end blot sidens navn, som afgør, om man dukker op, når der søges.

Nogle af de faktorer, der afgør søgeresultatet, er:

  • Hvor meget du har udfyldt på din virksomhedsside
  • Hvor meget aktivitet, der er på siden
  • Hvor ofte siden besøges
  • Hvor mange følgere og ansatte siden har.

I denne guide kan du desuden få gode tips til at søgemaskineoptimere både din side og din profil på LinkedIn.

Hvad gør jeg, hvis jeg ikke har administratoradgang til  vores virksomhedsside?

Vi møder stadig en del virksomheder, som ikke har admin-adgang til deres egen side. Enten fordi dem, som oprindeligt havde adgang, ikke længere er ansat, eller fordi siden er oprettet automatisk, dengang LinkedIn gjorde den slags.

Det er dog muligt at få adgang – Læs hvordan du gør her.

Findes der ikke et samlet sted med formater og størrelser til siden?

Det kan du tro – Det har vi skam samlet til dig lige her.

Hvad er forskellen på, om mine kollegaer liker eller deler indhold fra siden?

De fleste af os er efterhånden meget bevidste omkring, at vores kollegaer spiller en væsentlig rolle i at få spredt vores indhold. Men mange er i tvivl om, det er bedst, at folk liker eller deler indholdet.

Det, du skal vide, er, at der som udgangspunkt sker en deling, uanset om folk liker eller deler. Indholdet spredes altså uanset – Så der er ingen grund til at bede folk om både at like og at dele. Det næste, du skal vide, er, at hvis de vælger at trykke “like” deles opslaget præcis, som det ser ud på siden. Klikker din kollega i stedet på “del / share”, får vedkommende mulighed for selv at skrive en tekst til opslaget. Sidstnævnte er naturligvis stærkt, hvis din kollega har lyst til at knytte en kommentar til et projekt, vedkommende selv har været en del af, eller ønsker at dele et jobopslag med egen kommentar på. Men ønsker du, at opslaget deles, som du har lavet det på siden, er like umiddelbart det bedste valg.

Kan jeg like og dele indhold som mig selv, når jeg administrerer vores side?

Én af udfordringerne ved at være administrator for en LinkedIn-side er, at alt hvad du gør på siden, gør du som siden. Dvs. hvis du som administrator går ind på jeres virksomhedsside for at like eller dele et opslag, vil du like som virksomheden og ikke dig selv. I dette tilfælde sker der ingen spredning. Ønsker du derimod at dele, like eller kommentere indholdet som dig selv, så det spredes til dit personlige LinkedIn-netværk, skal dette gøres ude fra din LinkedIn startside. Dvs. at du som admin skal like, dele eller kommentere forholdsvis hurtigt efter du har postet opslaget, ellers tager det lang tid at finde i feedet.

Tip: Alternativt kan du tilgå jeres side fra app’en på din mobil eller tablet. Her er du nemlig altid dig selv, og det gør det også muligt for dig at interagere med et ældre opslag fra siden.

Hvad betyder tallene under hver opdatering?

Under hver opdatering kan du følge med i, hvordan opdateringen performer. Men vi får ofte spørgsmål om, hvad de enkelte metrics egentlig dækker over.

  • Impressions / visninger: Antallet af gange en opdatering er vist over for en LinkedIn-bruger
  • Clicks / klik: Antallet af gange der er klikket på indholdet, virksomhedsnavnet eller logoet i en opdatering
  • Interactions / handlinger: Antallet af gange opslaget er liket, kommenteret eller delt
  • Engagement: Antallet af handlinger (interactions) plus antallet af kliks og nye følgere fra opslaget, divideret med antallet af visninger.

Bemærk: Nogle af tallene opdateres i real-tid (bl.a. antal likes og kommentarer), mens andre af tallene opdateres hvert døgn. Dette er ofte forklaringen, hvis der er nogle af tallene, der ikke går op.

Hvordan gør jeg min side tilgængelig på flere sprog?

Der er flere elementer, som kan tilpasses til flere sprog. Det er:

  • Sidens navn
  • Sidens beskrivelse
  • Opdateringer fra siden.

De elementer, som forbliver statiske uanset sprog, er cover-fotoet samt sidens logo.

Du kan her læse, hvordan du opsætter siden til flere sprog. Hvilken version af siden der herefter vises, kommer helt an på den besøgenes sprogindstilling.

Kan jeg slette en gammel Company Page?

Som udgangspunkt nej. Hvis virksomheden fx lukkes ned, betyder det ikke nødvendigvis, at siden også skal lukkes. LinkedIn er af den holdning, at siden bør blive, idet tidligere ansatte jo har linket til siden fra deres individuelle profiler.

Ønsker du alligevel at få lukket en side ned, fx i de tilfælde at der findes 2 sider for din virksomhed, kan dette gøres gennem LinkedIn ved at udfylde denne formular. Vær dog opmærksom på, at der max må være 10 ansatte tilknyttet siden, for at den kan lukkes ned.

Bemærk desuden at:

  • Når siden først er lukket ned, kan du ikke oprette en ny side med samme navn eller domæne (ikke uden at kontakte LinkedIn).
  • Når du lukker en side ned eller ændrer dens navn, ændrer det også, hvad der står på de profiler, som har tilknyttet sig siden, som enten nuværende eller tidligere arbejdssted.
  • Hvis en virksomhed opkøbes, ønsker LinkedIn ikke at lukke siden, idet det vil påvirke ansattes profiler (læs mere her).
  • LinkedIn kan være behjælpelig med at lave såkaldte “affiliated company pages”, hvis I har flere sider i koncernen. Læs mere og se hvordan du kontakter LinkedIn her.

Vil du have endnu mere ud af arbejdet med din LinkedIn-side?

Så bør du overveje vores heldagskursus Det professionelle arbejde med LinkedIn Company Pages. Her få du indgående kendskab til alle mulighederne med Company Pages og Showcase Pages, herunder også indhold, opsætning, måling og annoncering.

Læs mere om kurset her.

5 Svar
  1. Hej Charlotte
    Tak for artiklen her! Meget brugbar. Vedrørende afsnittet omkring medarbejderes likes og delinger af opslag, så oplever jeg nogle gange, at hvis medarbejdere deler et opslag og skriver en kommentar selv, så kan jeg kun se billedet fra det oprindelige opslag og deres kommentar og ikke den tekst, som stod i det oprindelige opslag.
    Det er ikke altid smart, fordi uden teksten fra det oprindelige post giver medarbejderes kommentar måske ikke mening.
    Ved du, hvad der bestemmer om teksten fra det oprindelige post ryger med i en deling eller om den slettes ved deling?
    Mvh Lotte

  2. Hej Lotte
    Dejligt at høre at du kan bruge artiklen 🙂
    Jeg kan desværre ikke give dig et entydigt svar på dit spørgsmål, idet vi (som du) oplever at LinkedIn deler lidt forskelligt. Hvis man ser i LinkedIn’s eget hjælpecenter står der: “When you reshare an update with an image or link, the original text will not be included. Instead, you’ll be prompted to add your own description or comments, which will appear above the image or link details.”
    Vi oplever her på kontoret, at vi ofte kan dele store billeder med oprindelig tekst, men oplever desværre også ind imellem at den ikke tager teksten med.
    En anbefaling her fra er derfor: Er det vigtigt at budskabet deles præcis som I har skabt det på Company Pagen, er det bedst blot at “like”. Hvis det er vigtigt at den ansatte knytter egen kommentar til budskabet, så skal de bruge share-funktionen.
    Ift. links (med tekst og lille billede), så husk at det kun er overskriften på dit link du har 100% kontrol over. Teksten over linket forsvinder ofte ved deling, og beskrivelsen ved siden af billedet er ikke med på mobile devices.
    Håber du kan bruge svaret, selvom det ikke er klarere.
    De bedste hilsner og god fredag.
    Charlotte, Digital Works

  3. Hej Charlotte
    Tak for dit svar. Irriterende, at der ikke er en regel for, om teksten kommer med eller ej. Det svækker lidt idéen med at dele opslag, fordi du ikke ved, hvor meget eller lidt du så deler.
    Også god fredag til dig.
    Mvh Lotte

  4. Hej Charlotte
    Kan man som virksomhedsside ikke dele andre virksomhedssiders opslag? Vores produkter indgår i andres produkter, og det ville være super fedt, at kunne dele deres opslag, så vores kunder kan se et færdigt produkt hvor vores produkt indgår..
    Venlig hilsen
    Tine

  5. Katrine

    Hej Charlotte,

    Det er desværre ikke muligt at dele andre virksomhedssiders opslag. Hvis du finder et opslag, som du ønsker på din egen side, kan du forhøre ejerne af virksomhedssiden, om du må dele samme opslag/billede af det færddige produkt på din egen virksomhedsside – og selvfølgelig kreditere dem i opslaget.

    De bedste hilsner,
    Katrine Grønsund

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Hold dig opdateret

På denne LinkedIn-side holder vi dig løbende opdateret når der kommer nye muligheder samt ændringer på LinkedIn.
Følg siden her