Har du set LinkedIn’s nye funktion, hvor du kan invitere dine connections til at følge din virksomhedsside? Den virker umiddelbart som et smart trick, men der er grund til at være varsom med invitationerne – funktionen er formentlig ulovlig jævnfør markedsføringsloven.
De fleste, som har en virksomhedsside ved, at det kan være en udfordring at få nye følgere. LinkedIn har for nyligt tilføjet en ny og umiddelbart smart funktion til administratorerne af virksomhedssiderne, hvor det nu er muligt at invitere sine connections til at følge ens virksomhedsside. Det kan virke som en uskyldig, men effektiv handling til at få flere følgere – det er bare ikke lovligt, hvis man tager udgangspunkt i den afgørelse, som forbrugerombudsmanden lavede i forbindelse med Facebooks lignende funktion. Afgørelsen baserer sig på Markedsføringslovens §10, også kendt som spam-bestemmelsen.
Læs pressemeddelelsen vedrørende Facebook fra Forbrugerombudsmanden her.
Det ser ud til, at det i bedste LinkedIn-stil endnu ikke er alle, der har fået funktionen. Det forventes, at funktionen rulles ud på alle virksomhedssider i den kommende tid.
At funktionen er der, betyder ikke den er lovlig
Som udgangspunkt ser det ud til, at det ikke er lovligt at invitere dine connections til at følge din virksomhedsside på LinkedIn – også selvom LinkedIn nu giver dig muligheden. Men tilgængelighed er ikke altid lig med lovlig. Du bør derfor holde dig fra at sende disse invitationer. Derudover kan det aldrig skade, at holde sig opdateret på gældende regler, og hvis du allerede vil starte nu, kan du se nærmere på markedsføringsloven her.
LinkedIn har på det seneste været ude med en masse opdateringer – find de nyeste her:
- Nye analysemuligheder på dine videoer gennem et nyt samarbejde
- Se andres annoncer på LinkedIn
- LinkedIn reactions
Hvad synes du om den nye knap?
Vi hører gerne fra dig i kommentarsporet.