De sidste mange måneder har ChatGPT været “talk of the town”. Mange af diskussionerne på tværs af platforme og i medierne har i min optik været muligheder vs. frygt.
Jeg vil gerne dele mine refleksioner med dig.
ChatGPT bør (i min optik) ses som et værktøj til at øge effektiviteten frem for en one-stop strategisk marketingløsning. Værktøjet kan hjælpe med at strømline processer, men den kan – efter min bedste overbevisning – ikke erstatte behovet for ”ægte” menneskelig kommunikation og strategisk tænkning eller planlægning.
Succesfuld markedsføring er forankret i autenticitet og skabelsen af ægte relationer med mennesker på tværs af forskellige medier og platforme. ChatGPT kan generere indhold, men den kan ikke etablere forbindelser eller skabe relationer mellem virksomheder og deres målgrupper. Fokusering på at skabe meningsfulde interaktioner og levere værdi i markedet er en essentiel opgave, hvilket AI-værktøjer alene ikke kan opnå (i det tempo, som tingene nu ændrer sig, føler jeg mig tvunget til at sige ‘endnu!’). Ingen kender naturligvis fremtiden 🙂
Som konklusion revolutionerer ChatGPT utvivlsomt markedsføringslandskabet og det påvirker SoMe, contentmarketing, indholdsskabelse, videoproduktion og marketingstrategien.
Det er dog afgørende at huske, at ChatGPT er et VÆRKTØJ og ikke en LØSNING. Brug ChatGPT til at strømline processer, forbedre og understøtte content produktion, men husk, at grundlaget for succesfuld markedsføring og kommunikation ligger i de relationer, der opbygges med vores målgrupper på tværs af platforme.
Ved at finde den rette balance mellem AI-genereret indhold og den menneskelige forbindelse kan jeg og Digital Works forhåbentlig forblive relevant og konkurrencedygtig både nu og i fremtiden.
Hvis du gerne vil blive klogere på ChatGPT kan rejsen starte her: openai.com og på vores kommende kursus i ChatGPT.