10 tips til gode subject-lines

Selvom en subject-line kan virke som en lille del af din besked, er det et af de første indtryk du giver dine e-mailmodtagere. Se det som en billet til at differentiere dig selv i en overfyldt indbakke. Vi giver dig her 10 tips til gode subject-lines, som du (måske) kan bruge i fremtiden.

Subject-linen skal fange dine læseres opmærksomhed og få dem til at åbne din e-mail eller eks. dit nyhedsbrev. Det er det første dine modtagere ser, inden de skal tage beslutningen om, hvorvidt de skal åbne, ignorere eller i værste tilfælde slette din e-mail. Vil du have, at dine e-mails bliver åbnet og læst, skal du have subject-lines, der fanger.

Så hvordan sørger du for, at dine e-mails får en chance i dine modtageres indbakke? Find tips til at udforme og ”spice” dine subject-lines op her. Se punkterne som “tommelfinger-regler” og tilpas dem til din virksomhed.

1. Hold det kort og simpelt

Hvis din subject-line er for lang, vil den blive ”skåret af”, og budskabet vil gå tabt. Dette gør sig især gældende på mobile enheder. Derfor anbefaler vi, at du ikke gør brug af mere end 50 tegn i din subject-line.

Hvis du kæmper med at holde dine subject-lines korte, bør du tænke over, hvilke ord der har mindst betydning. Fjern derefter de overflødige detaljer. Det ser fx bedre ud, hvis du sender en ordrebekræftelse med ordene: “Din ordre behandles” fremfor “Ordre nr. 9435893458358 bliver behandlet”.

2. Personalisér

Der er flere mail-systemer, som understøtter personlighedsværktøjer. Personlighedsværktøjer hjælper dig med at gøre dine mails mere personlige, ved at skrive ”Hej Stine” fremfor ”Hej” eller ”Hej læser”. Flere undersøgelser viser, at en subject-line, der indeholder modtagerens fornavn, har en bedre click-through-rate end dem, der ikke har.

Lidt personalisering her og der viser, at du kender mere til dine modtagere, end bare deres mail. Men pas på med at personalisere for meget – det kan også gå hen og blive lidt ”creepy”.

3. Segmentér din liste

Mens e-mails kan være relevante og nyttige for nogle, vil være det modsatte for andre. Tilpas læsernes oplevelse med hjælp fra de oplysninger de har afgivet, såsom industri, personlige præferencer og handlinger såsom tilmeldinger og adfærd.

Din segmentering afhænger af virksomheden og målene, men med det sagt, så er det er aldrig en dårlig ide med segmentering på enten mails eller subject-lines. På den måde forbliver du en relevant og berigende kilde i modtagerens indbakke.

4. Fortæl dem, hvad der gemmer sig indeni

Og når nu vi taler om løfter… Fortæl dem, hvad der er af godter i mailen. Hvis indholdet er interessant og vinklet rigtigt, så ”bør” de nok åbne. Hvis din besøgende har downloadet et kapitel af en bog eller din mail indeholder tips, er det en god idé at bruge en subjectline som “Din nye e-bog venter her” eller “10 tips til gode subject-lines”. Vær konkret.

5. Timing

Hvis du sender på det rigtige tidspunkt, med den rigtige subject-line, kan det have en stor effekt på din open-rate. Afhængig af branche, målgruppe og indhold er der forskel på optimale tidspunkter. Derfor er det en god ide at teste løbende, for at finde ud af, hvilken type subject-line dine læsere foretrækker, samt hvad tid de åbner mest. Undersøgelser viser, at mails sendt om tirsdagen opnår højeste åbningsrater, og mails sendt kl. 11 opnår de højeste CTR.  

Tip: Split-test på 2 subject-lines for at blive endnu klogere, hurtigt.

6. Få folk til at føle sig specielle

Når folk føler, at de er særlige modtagere af dit nyhedsbrev, giver det dem en følelse af tilhørsforhold. Det kan skabe loyalitet og dermed større mulighed for, at de åbner dine mails.

Den rigtige formulering kan få dine modtagere til at føle sig særlige. Det kunne være:

  • “Kun for vores særlige kunder”
  • “Et eksklusivt tilbud til dig”
  • “Du er inviteret”

7. Brug tal og spørgsmål

En god måde at få folk til at åbne dine mails, er ved at bruge tal og data. Data og tal demonstrerer en viden, og kan hurtigt afkodes i indbakken.

Brug tal i dine subject-lines til at henvise til fx sidelængden af det du sender, en specifik rabat eller data og procentsatser, som er relevante for modtageren. Det kunne fx være “Download vores 11 siders White paper” eller ”17 tricks til bedre stories”.

At stille et spørgsmål i din subject-line kan også tiltrække læsere – især hvis dit spørgsmål er relevant for din modtagers interesse. Du kunne fx spørge: “Laver du også disse SEO-fejl?” Eller “Ved du, hvad dine følgere siger om dig?”. Spørgsmål pirrer folks nysgerrighed, og du bør tænke over, hvad dine læsere ønsker svar på, og hvordan dit indhold kan svare på det.

8. Overdriv ikke tegnsætning eller CAPS

Subject-lines som siger: “ÅBEN NU OG MODTAG EN GRATIS PRØVE!!” eller “50% rabatkupon – kun i dag !!!!!!!!” får højest sandsynligt ikke dine modtagere til at åbne – nok tværtimod.

Hvorfor? Folk kan ikke lide at blive råbt ad, og store bogstaver og mange udråbstegn virker ikke. Ikke alene er disse elementer forstyrrende, men de ser også spam-agtige ud. Derfor bør du i stedet forsøge at tilpasse dine e-mails, etablere relevans og bruge et fængende sprog.

Læs også: Undgå at dine mails havner i spam

9. Brug ”preview tekst”

Selvom preview-teksten, teknisk set ikke er en del af din subject-line, vises den lige ved siden af – og den fortjener bestemt din opmærksomhed.

Preview-teksten giver modtagerne et lille ekstra kig til dit indhold. Når du ikke selv indstiller den, trækker mailsystemet automatisk en fra din mail. Det kan nemt se rodet ud, og det er en spildt mulighed for at komme i kontakt med dine modtagere. Den eksakte mængde tekst, der vises, afhænger af e-mail type og brugerindstillinger.

10. A/B test dine subject-lines

Selvom det kan være fristende at stole på din intuition til at forudsige, hvilke subject-lines, der vil få folk til at klikke, så bør du altid A/B teste. Det der fungerer bedst for nogle virksomheder, fungerer måske ikke for andre. Hvad fungerer bedst for dit publikum: Lange eller korte? Med eller uden tal? Spørgsmål eller ej?

Svaret er: test, test, test…

Har du flere tips til gode subject-lines?

Så hører vi gerne fra dig i kommentarsporet.

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Intern træning

Vi tilbyder interne træningsforløb og uddannelser i organisationen. Undervisningsmaterialet og forløbet tilpasses jeres vidensniveau og ambitioner således, at I opnår et maksimalt og målbart udbytte på både kort og lang sigt.
Læs mere her