Oplever du, at dine mails ender i forskellige spam filtre? Det kan være frustrerende, hvis de nyhedsbreve, som du har lagt masser af tid og energi i, ikke bliver leveret direkte i modtagernes indbakke. I denne artikel præsenterer vi potentielle forklaringer på, hvorfor dine mails havner i spam, og hvordan du øger chancerne for at undgå dette.  

Et spamfilter afgør på baggrund af forskellige kriterier, om en mail er spam eller indeholder muligt promoveringsindhold. Følgende 6 punkter er gode råd til, hvordan du kan øge dine chancer for at undgå spam filtre.

1. Personlig e-mailadresse som afsender

Det kan være en god idé at sende mails fra en personlig e-mailadresse. Årsagen til dette er, at sandsynligheden for at den pågældende mail-tjeneste genkender navnet øges. Derudover kan brugen af et personligt domæne, eller et domæne tilhørende din virksomhed, være fordelagtigt, da det øger sandsynligheden for, at den pågældende mail-tjeneste genkender mailadressen.  

IP-adressen, hvorfra mailen sendes, kan også have betydning for, om mailen sendes direkte til modtagerens indbakke. Hvis den pågældende IP-adresse tidligere er blevet brugt til spam, eller hvis dine mails med promoveringsindhold sendes gennem mail automation tjenester eller programmer, kan dette også være en mulig årsag til, at din mail havner i spam.

2. Din emnelinje er vigtig

Vildledende emnelinjer kan have betydning for, om dine mails havner i spam. Anvendes usædvanlige ord eller specialtegn, som for eksempel !, ?, ” og #, kan dette trigge mail-tjenesternes algoritmer og medføre, at dine mails ikke havner direkte i indbakken hos modtagerne. Det kan derfor være en god idé, at tænke en ekstra gang over din emnelinje inden du trykker send. 

3. Personliggør indholdet i mailen

Spamfiltre skimmer indholdet af din mail, hvor det blandt andet tjekkes, i hvor høj grad mailen er personlig. Det kan for eksempel være, om modtagerens navn indgår i mailen, da dette indikerer om du kender modtageren.

4. Overvej ordvalget

I forlængelse af personliggørelsen af mailen, tjekker spamfiltre også for bestemte ord, vendinger og formater associeret med promoveringsindhold. Dette kan være brugen af mange specialtegn, tekst i andre nuancer end sort, tekst skrevet med Caps Lock samt bestemte typer vendinger. Det kan være vendinger som:

  • ”Klik her”
  • ”Dette er ikke spam”
  • ”Gå ikke glip af…”

Derudover kan vendinger med salg i fokus have betydning for, hvor dine mails havner. Det kan være vendinger som:

  • ”Tillykke…”
  • ”Bestil nu”
  • ”Tilbud”

5. Brug færre links og billeder

Pas på med at indsætte for mange billeder og links i mailen. Mails med promoveringsindhold er ofte kendetegnet ved, at de indeholder links og billeder i flertal. Det kan derfor være en god idé at genoverveje antallet af links og billeder, samt simplificerer de links og koder, som skal med i mailen. Du kan også forsøge at komprimere billeder, så filen fylder så lidt som muligt.

6. Giv modtageren mulighed for både at tilmelde og afmelde sig direkte i mailen

Det kan være betydningsfuldt, at modtageren af mailen har mulighed for let og hurtigt at tilmelde eller afmelde sig, når det f.eks. gælder nyhedsbreve. Grunden hertil er, at det potentielt kan resultere i klager fra modtagerne, hvis ikke muligheden for at tilmelde eller afmelde sig er gældende. Modtager du først klager gennem mails, eller bliver markeret som spam af modtagere, kan det fremadrettet blive endnu svære for dig at komme direkte igennem med dine mails til modtagerens indbakke.   

De ovenstående 6 råd er nogle, som vi selv tester kontinuerligt. Herefter bruges resultaterne fra testene som udgangspunkt for rettelser i fremtidige udsendelser.

2 Svar
  1. Nikoline Grube

    Hej Morten,

    Mange tak for din kommentar. Det er dejligt at høre, at du finder vores artikel konkret og brugbar.
    Forhåbentlig kan du bruge det i dit videre arbejde med e-mail marketing 🙂

    // Nikoline, Marketingkoordinator

Skriv en Kommentar

 

Annoncering på LinkedIn

På dette halvdags-kursus lærer du, at arbejde målrettet med annoncering på LinkedIn. Vi gennemgår step-by-step, hvordan du opsætter en betalt annonce og giver dig konkret viden om, hvordan du får mest muligt ud af din annoncering.
Læs mere her