Mål din aktivitet på Pinterest

Mange virksomheder er nu kommet på de visuelle sociale medier, og der er kommet større forståelse for, hvordan man kan bruge dem forskelligt og tværmedielt. Men hvordan gør man dem målbare, og hvordan kan man se, om tilstedeværelsen skaber resultater?

Der findes mange værktøjer, som kan hjælpe virksomheden med at overvåge deres brand og følge deres sociale færden, og med Pinterest‘s store udvikling og tilstrømning af brugere, er der kommet flere muligheder for at måle aktiviteten. Vi ser nærmere på nogle af dem.

Skrevet af Eva Kold

Pinterest Analytics

Pinterest lancerede selv tidligere på året deres eget analyseværktøj Pinterest Analytics. Med dette værktøj kan du finde ud af, hvor mange pins, pinners (brugere) og repins, der kommer fra din hjemmeside.  Du kan se, hvilket indtryk og rækkevidde du har, samt hvor mange kliks, der er fra hjemmesiden til Pinterest. Derudover kan du også  se hvilket billede, som er den mest repinnede pin, og mest klikkede pin fra din hjemmeside. Hvis du selv har en virksomhedsprofil på Pinterest med boards, kan du også se, hvor mange der har repinnet dine egne pins. Dette værktøj er faktisk virkelig godt til at se dine pins popularitet og vurdere, hvordan du fremadrettet skal vælge billeder til din visuelle identitet. Og det er rart, at det er en sammenhængende del af mediet og ikke et eksternt.

Se videoen nedenfor, for en detaljeret introduktion til værktøjet.

Vil du vide mere om Pinterests analytics værktøj, kan du med glæde læse denne artikel fra Social Media Examiner.

 

PinReach giver dig mulighed for at se dine fans visuelle kommunikation, her får du nemlig muligheden for at få indsigt i samt en analyse af din Pinterest profil. Gennem PinReach Score, kan du også se, hvor god du er til at nå dine brugere, det vil sige, du kan se, hvor mange likes, kommentarer og repins, du får i alt og på hver enkelt pin.

curulate

Curulate er et værktøj, der samler dine fans kommunikation omkring dit brand. De samler den kommunikation, som ikke foregår i tekst men i billeder. Curulate giver dig muligheden for at samle denne data fra Pinterest. Her vil man kunne måle og overvåge sin sociale tilstedeværelse og dermed udvikle den yderligere.  De skulle eftersigende have lavet noget lignende til at måle din Instagram-aktivitet på, hvilket kan blive et meget relevant værktøj, da flere og flere virksomheder er kommet på dette nyere visuelle medie.

pinS

Pin Search er en Google applikation, hvor man ved download, kan få en søgefunktion på sin Pinterest profil på hver enkelt pin. Dette betyder, at man på hver enkel pin, kan undersøge billedet nærmere. Man kan finde ud af, hvem der står bag billedet, på hvilke sider billedet findes eller finde lignende billeder. Eftersigende er applikationen dog ikke blevet opdateret til det nye layout, og man afventer en opdatering, da værktøjet var populært og brugbart for nogle. Man kunne forestille sig, at nogle ville bruge denne funktion til at finde ud af, hvordan ens billeder bliver brugt, og om der er krediteret korrekt med mere.

Share as Image (tidligere Pin a quote) er en sjov og anderledes mulighed for at lave cool statements om til et billede, som du kan bruge på Pinterest, Facebook eller Twitter. Det kan gøres så let, som ved at downloade en toolbar applikation ligesom Pin It knappen. Her markerer du så den valgte tekst, trykker på Share as Image knappen og designer billedet (farve, font og størrelse) og vælger til sidst, hvilket medie det skal deles på.

Repinly

Repinly er et værktøj, hvor de kan se en form for “trending” liste over populære pinnere, pins og boards. Det kan give et godt indblik i, hvad der generelt er interessant på dette medie, hvad folk pinner og repinner. Du kan også se deres statistikker over kategorier med mere. Et godt sted at få inspiration til at starte op på Pinterest.

Vil du vide mere?

Vil du gerne læse mere om Pinterest, og hvordan du kan visualisere din virksomhed yderligere, kan følgende artikler være hjælpsomme:

  1. Pinterest – virksomhedens visuelle portal
  2. Pinterest introducerer virksomhedsprofiler
  3. Pinterest – B2B tips
  4. Go visual – visualiser din virksomhed!

Skriv en Kommentar