Rigtig mange er efterhånden begyndt at arbejde med Content Marketing, og dem, der allerede gør det, ved også, at det er tidskrævende at udarbejde godt content. Men hvordan finder vi ud af, om det er tiden værd? Og hvordan måler vi på hvilket af vores eksisterende indhold, der har “virket bedst”?

Vi har her samlet en liste over en række af de målinger, du med fordel kan benytte til dette.

Hvor mange likes og shares har indholdet fået på de sociale medier?

Én måde at vurdere dit indhold på kan være at se på, hvor mange der har delt og liket indholdet på de sociale medier. Dette kan være værdifulde metrics i de tilfælde, hvor fx synlighed, reach og engagement er målsætningen.

Mange websites har share-knapper med tællere på, men har dit website ikke det, kan en nem måde, at få overblikket på, være SharedCount. Med dette værktøj kan du nemt indtaste en url til en artikel eller lign. og med det samme se, hvor mange likes, delinger m.m. den enkelte side har opnået på de sociale medier.

Hvilket indhold blev delt mest?

Vil du gerne finde hvilket indhold, på hele dit website, som er delt mest fx det sidste år, de sidste 6 måneder eller lign., så kan Buzzsumo være vejen frem. Indtast dit domæne-navn og få med det samme overblik over de 5 mest delte sider på dit site. Ønsker du hele overblikket kræver det dog en opgradering til Pro versionen (hvor du kan få en gratis trial).

Konkurrentanalyse

Det gode ved disse 2 værktøjer er, at du ikke behøver at være administrator af sider eller lign. Så du kan sagtens lave de samme opslag på dine konkurrenters indhold.

Mål i fx Google Analytics

Mange af os benytter Google Analytics til at analysere brugen af websitet samt trafikken hertil. Bruger du ikke Analytics, benytter du sikkert et andet og måske mere avanceret værktøj. Hvis ikke, vil jeg klart anbefale at komme i gang med Google Analytics, som er gratis og nemt at anvende.

Herunder finder du en række af de opslag, jeg vil anbefale at lave ift. at vurdere dit indhold:

Hvilket indhold har fået mest trafik?

Dette er en metric, som er relativ nem for de fleste at forholde sig til – hvilke sider på vores site har fået mest trafik? Her kan det være en god idé at lave flere lister. Både et overblik over hvilke undersider der får mest trafik generelt, men også hvilke sider der fx har fået mest trafik fra Google, de sociale medier osv.

Ofte kommer der nogle øjenåbnere i denne proces. Det er ikke altid, man er klar over, hvilket af ens indhold der skaber trafik fra søgemaskinerne. Find det indhold der skaber gentagen trafik, og se om der er fællesnævnere – fx temaer, overskrifter og lign. så du kan blive klogere på, hvilke typer af indhold der sikrer trafik fra Google.

Tip: Er det vigtigt for dig at få trafik fra Google? Så brug denne tjekliste til at sikre at dit indhold er søgemaskineoptimeret.

Hvor lang tid bruger folk på sitet?

En anden relevant metric er, hvor lang tid folk bruger på dit site. Se gerne hvilke sider de besøgende bruger lang tid på, og også gerne hvilke sider der har høj og lav afvisningsrate (bounce rate).

Konterveringer

Hvis specifikt indhold har til formål at få læseren til fx at downloade en pdf, at udfylde en kontaktformular eller lign. kan det være nyttigt at måle på, hvor mange der rent faktisk udfører den specifikke handling – samt hvilke trafikkilder der giver den “bedste” trafik i den henseende. I Google Analytics kan der opsættes “mål”, således at du nemt kan måle, hvor mange der konvereter til dit site. Læs her hvordan du opsætter mål i Analytics.

Mål på nyhedsbrevet

Udsender du dit indhold i jeres nyhedsbrev, bør disse også indgå i den løbende evaluering af indholdet. Overvej fx at lave følgende lister et par gange årligt:

  • De bedste åbningsrater – her bliver du klogere på, hvilke emnelinjer der virker bedst
  • De bedste klikrater – her bliver du klogere på, hvilket indhold der skaber trafik
  • Unsubscribes – få overblik over om der er nogle nyhedsbreve, der får flere til at afmelde end andre.

Vil du vide mere om arbejdet med Content Marketing?

Vi har her samlet 3 gode artikler til dit content-arbejde:

Hvordan måler du dit indhold?

Del gerne dine erfaringer herunder.

Del & udskriv side


Kommentar