Julen har været over os noget tid, i hvert fald hvis man tænker på tilbudsaviser og varer i supermarkederne. Men man skal også tænke julen ind i sin online marketing, særligt hvis man sælger varer – også selv om disse ikke sælges på nettet.

Igen i år har Google lavet et særligt jule-site med fokus på de nordiske lande. Her kan du finde masser af statistik på både branche- og landeniveau. Desuden har Google et væld af gratis værktøjer, så du kan få data på købsprocesser, mobilbrug og meget mere.

Ifølge tal fra Google er Danmark det land i norden, hvor flest shopper online, og I Danmark laver hele 64 % af forbrugerne research på varerne online, inden de køber. Det giver altså god mening at have sitet fuldt optimeret, inden det går løs.

Er dit site klar til smartphones og tablets?

Særligt er tablets og smartphones i fokus for tiden. Generelt set sker 9 % af alle varesøgninger fra smartphones og 8 % fra tablets. Det er derfor væsentligt, at dine varer præsenterer sig godt på de forskellige devices. Rigtig mange forbrugere benytter også eksempelvis deres smartphone til at finde oplysninger om varerne, inden de så købes via computeren eller måske nede i butikken (se illustrationen herunder).

Kunderne søger efter varer på smartphones

Har du brug for data og statistik på brugen af smartphones, kan du trække tal her fra Google’s Our Mobile Planet.

Hvad så nu?

Brug alle de data og værktøjer der er til rådighed, for at opnå større forståelse for hvordan din målgruppe agerer i forbindelse med købsprocessen. Der skal eksempelvis optimeres på specifikke ord og indhold, måske skal dine Adwords udvides og tilpasses ift. julehandlen.

Google har lavet dette Consumer Barometer, hvor du kan få indsigt i, hvordan forbrugerne henter information både online og offline i forbindelse med købsprocessen.

Hvis du er lidt i tvivl om, hvordan du skal komme i gang med planlægningen, har Google lavet et eksempel på en Google Xmas media plan (excel ark), som du kan lade dig inspirere af.

Overvej remarketing

Hvis du ikke allerede bruger remarketing eller retargeting i din online markedsføring, er julen måske det rigtige tidspunkt at starte på. Kort sagt går konceptet ud på at “lokke” besøgende retur på dit website med relevante budskaber.

Og netop op til jul stiger antallet af søgninger på varer, men ikke alle køber. Nogen venter eksempelvis på udsalget, og så er det jo endnu en god chance for at slå til. Købte kunden ikke til jul, kan du vha. remarketing/retargeting minde dem om, at du sælger den pågældende vare på et andet tidspunkt (måske endda til nedsat pris i januar?)

Se hvordan du kan lave remarketing med Google Adwords i videoen herunder:

Retargeting og remarketing er baseret på cookie-teknologi, og kræver at der lægges et lille script ind på de sider, der markedsføres. Derfor kan det for mange være en god idé at overveje brugen af Google Tag Manager.

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Må du sende julekort via mail til dine kunder?

Julen nærmer sig, og mange virksomheder overvejer at sende julekort ud til kunderne, måske via e-mail. Men må man overhovedet det eller tæller det som spam? Vi ser her på lovgivningen samt på Forbrugerombudsmandens udtalelser.
Bliv klogere her