Der er forår i luften, og det er måske på tide med en forårsrengøring af dine sociale medier. Der er meget, der løbende ændrer sig på de sociale medier. Det betyder, at nye funktioner kommer til, og hvorfor ikke udnytte dem? Vi giver tips til at få ryddet op i dine sociale medier.
Selvom du måske er god til at poste på dine sociale medier og skaber masser af engagement, så er der måske alligevel plads til forbedringer på dine sider. Det kunne være billeder, videoer, URL’er, ”om-sektioner” og hashtags. Det hele skal spille.
Opdatér coverbilledet – hvornår var sidste gang du opdaterede dit coverbilledet på din Facebook-side? Coverbilledet er noget af det første dine besøgende ser, og derfor bør det fange øjet og gerne have en sammenhæng med dit brand.
Tip: Du kan bruge værktøjet Canva til at lave flotte billeder til dine sociale medier.
Tilføj en video som cover-billede – Hvorfor ikke øge synligheden endnu mere, og lave dit coverbillede om til en video? På den måde kan du i endnu højere grad arbejde med de visuelle elementer på din Facebook-side.
Opdatér din ”pinned post” – Har du et ”pinned” eller fastlåst opslag på din side? Hvis ikke, så er det måske på tide at få et. Hvis ja, så er det måske tid til at opdatere. Et fastlåst post vil være det første opslag på din side, og vil derfor være det første dine besøgende ser. Sørg for, at det giver det bedste førstehåndsindtryk.
Gennemgå sektionen ”Om” – Stemmer alle dine informationer overens med virkeligheden? Der sker af og til ændringer i en virksomhed, og det kan være afgørende, at i har den rette adresse, beskrivelse, åbningstider mm.
Gennemgå dine faner – i venstresiden har du mulighed for at arbejde med det, der hedder faner. Dine faner er din mulighed for at tilføje noget ekstra om din virksomhed og tilknytte flere touchpoints. Du kan fx knytte an til din Instagram, Pinterest eller jeres nyhedsbrev.
Se eksempel på faner i venstre side her:
Virksomhedssiden på LinkedIn
Opdater profilbillede – profilbilledet skal være virksomhedens logo. Måske der er sket små eller store ændringer i logoet? Uanset skal profilbilledet stemme overens med hvordan dit logo ser ud i dag. Det kan også være, at du vil tage dit profilbilledet til det næste niveau og indsætte en GIF.
Opdatér dit coverbillede – trænger i til et nyt og opdateret coverbillede? Som med Facebook bør det være noget, som kan kobles til det virksomheden står for eller associeres med.
Opdater Tagline – ”taglinen” er en forholdsvis ny feature på LinkedIn, og det er ikke sikkert at du har fået tilføjet den endnu. Her kan du skrive virksomhedens payoff, så andre brugere hurtigt kan afkode, hvad i er gode til eller genkende jeres ”slogan”.
Se eksempel på vores her:
Opdatér ”About” (overview) – der ligger 6 rengøringsopgaver under denne, og vi tager dem lige step-for-step.
Kontaktoplysninger – har i de rette kontaktoplysninger på jeres ”about-side”? Det er vigtigt, at alle felter indeholder korrekte oplysninger, så brugerne kan komme i kontakt med jer. Kig på telefonnummer, website, adresse mm.
Virksomhedsstørrelse – hvor mange ansatte er i nu? Opdatér, hvis der er kommet flere eller færre ansatte til.
Nuværende medarbejdere – i tråd med dette kan du tage et kig på, hvem der reelt står, der arbejder i virksomheden. Der er måske nogle nuværende ansatte, som ikke er koblet på, eller er koblet på en forkert side. Hvis der er nogle, som ikke længere er ansat, som er tilknyttet, kan man skrive en venlig besked, hvori man beder dem fjerne sig. Det kan naturligt nok være en udfordring, hvis man er en stor virksomhed.
Sprogversioneringer af “Om os” sektionen – mange virksomheder har om-teksten på flere forskellige sprog, så husk at gå igennem alle beskrivelserne. Vi oplever, at mange glemmer at opdatere teksterne. De opdatere oftest default- teksten (engelsk), men glemmer teskten også er sprogversioneret til fx tysk, svensk og dansk. Gælder det også hos dig?
Call to action knap – for nylig tilføjede LinkedIn en ”call to action” knap, som giver dig en øge chance for at få folk ind på din side. Og hvorfor ikke udnytte den mulighed? Sørg for, at din knap er i funktion og linker til det rigtige sted.
Der sker mange ting på LinkedIn. For nylig kom LinkedIn med 3 opdateringer, som også med fordel kan være en del af din forårsrengøring. Her er fx tagline og hashtags en del af den nye opdatering. Læs mere om de nye tiltag her.
Specialties – det er muligt at tilføje op til 20 specialer for ens virksomhed. Specialerne er vigtige at opdatere, da de fungerer som søgeord og derfor er vigtige for SEO, og for at folk nemmere kan finde frem til jer via søgeværktøjet. Er jeres specialties opdateret ift. det i laver i dag, eller skal der måske tilføjes eller rettes i dem? Se vores nedenfor.
Skal den personlige profil også have en tur?
Den personlige LinkedIn-profil
Opdatér din headline – din headline er en særlig vigtig del af din profil, da det er det første folk ser, når de modtager en anmodning om at connecte fra dig eller bruger søgefunktionen.
Arbejd på dit summary – dit summary skal være personligt, venligt og formidle, hvem du er, og fordelene ved det du gør. Der bør være fokus på virkningen af dit arbejde, ikke funktionerne.
Opdater ”Experience” – måske er der kommet flere arbejdsopgaver på dit bord, som udvider dine kompetencer eller måske har du ligefrem skiftet job. Husk at opdatere dine kompetencer, så andre brugere kan se, hvilken funktion du udfylder i virksomheden.
Arbejd med søgeord på din profil – søgeord er vigtigt, da de, som ordet antyder, bidrager til at du kan blive søgt frem. Arbejd med dem i alle elementer af din profil, og sørg for, at arbejde med ord, som du gerne vil associeres med.
Sortér i din gruppetilstedeværelse – gå igennem din liste over grupper og sørg for, at du stadig er interesseret i at deltage. Forlad grupper, som ikke længere passer til dine interesser, eller som er inaktive.
Ryd op i din indbakke – det er altid rart at få ”renset ud”. Slet de beskeder, som ikke længere er aktuelle og få ryddet ud i irrelevante beskeder i din indbakke.
Læs også artiklen: Sådan udfylder du din profil på LinkedIn
Ændr’ dit link i bio – linket i din bio er det eneste sted, hvor du kan anvende klikbare links (medmindre du bruger annoncer eller bruger dem i stories), så brug det klogt. Vær kreativ og send dem til et målrettet sted, såsom en sign-up side, eller send dem til din hovedside.
Tip: Brug LinkTree til at udvide antallet af links i din bio fra 1 til 5.
Tilføj story highlights – er du en haj til Instagram og er det et medie, som i arbejder meget med, bør i helt sikkert tilføje ”story highlights” – endnu en mulighed for at komme i kontakt med brugerne er aldrig en dårlig ting. De ligger lige under din bio og er let tilgængelige for dine følgere. Opret dem ved at tilføje stories, som du gerne vil fremhæve eller kategorisere.
Læs også artiklen: Sådan laver du de bedste ”insta-stories”.
Rengør din profil – din Instagram-profil fungerer som et udstillingsvindue. Der skal tilføjes og skiftes ud ofte, og nogle gange skal man også gøre rent og slette for at det ser pænt ud. Er der nogle fotos, som ikke passer ind i din stil mere, kan du nemt slette og få dit udstillingsvindue til at se så lækkert ud som muligt.
Tilføj hashtags, tags og lokationer til gamle posts – er du begyndt at arbejde med særlige hashtags, som kendetegner i din virksomhed, og har du ikke altid brugt lige netop det hashtag, så bør du måske tage et kig på dine gamle billeder. Gamle billeder kan sagtens være værd at beholde, men der var jo engang, hvor hashtags, lokationer og muligheden for at ”tagge” ikke var der. Derfor giver det måske mening at gå tilbage til disse billeder og give dem liv, ved at opdatere dem med hashtags, lokaltioner og tagge relevante profiler.
Ryd ud i dem du følger – skal din profil have dem helt store tur, skal du måske også tage et kig på hvem du følger. Er der nogle som ikke længere er aktuelle eller som ikke er aktive længere? Få ryddet ud, så er der måske plads til nogle nye og inspirerende profiler. Husk, at ved at følge andre, kan du oftest få dem til at kigge på din profil, og hvis de kan lide hvad de ser, så har du endnu en følger til din virksomhed.
Læs også artiklen: Få flere følgere på Instagram
YouTube
Opdatér coverbillede – som med alle de andre platforme, kan du også her opdatere dit coverbillede på YouTube, så det ser lækkert ud og stemmer overens med det i gerne vil signalere.
Tjek dine keywords – søgeord er bare vigtige i dag, og YouTube fungere rigtig godt i søgemaskinerne. Derfor bør du arbejde med søgeord i alle kroge af dine videoer og din profil. Snig dem ind alle steder, og brug dem aktivt i både titler, beskrivelser og på din egen profil.
Kategorisér – hvis din virksomhed producerer videoer til andre platforme, bør du overveje at tilføje dem til YouTube pga. den gode søgbarhed. Har I mange videoer liggende på YouTube kan i med fordel kategorisere jeres indhold ved hjælp af playlister.
Opdatér din bio – tjek links, keywords og hashtags. Sørg for at alt er ”up to date” og bedrager til at søge dig frem.
Ændr’ din pinned Tweet – er din ”Pinned” Tweet måneder – eller endda år gammel? Det kan efterlade et dårligt første indtryk, hvis det er det første folk ser, når de lander på din konto.
Coverbillede – som med alle de andre platforme, kan du også her opdatere dit coverbillede. Passer jeres nuværene billede til virksomheden formål med Twitter?
Udryd inaktive brugere og følg nye – som med Instagram, skal du måske også tage et kig på, hvem du følger. Er der nogle som ikke længere er aktuelle eller som ikke er aktive længere. Få ryddet ud og så er der måske plads til nogle nye og inspirerende profiler.
Nu hvor du har været alle dine sociale medier igennem, kan det være en fordel at gennemgå om der er en gennemgående tone of vioce, og de alle sammen støtter op om det formål din virksomhed har. Er der konsistens i udtrykket?
Har du tips til at ”rengøre” sociale medier?
Så hører vi gerne fra dig i kommentarsporet.
Tak for god inspiration til lidt oprydning.
Jeg kan (stadig) ikke lægge vores profilbillede (logo) på LinkedIn som gif. Kan I mon nogle tricks, som jeg ikke kender til? 🤔
Hej Liselotte,
Mange tak for dit Spørgsmål.
Det er desværre ikke muligt, at bruge en GIF som profilbillede på LinkedIn endnu. Platformen understøtter ikke GIF’er.
Du kan derimod sagtens lægge en GIF på jeres profilbillede på Facebook 🙂
//Nikoline, Marketingkoordinator