Har du brug for at forbedre din position på LinkedIn? Blive bedre til at markedsføre dig selv og din virksomhed? En contentplan kan være en god fremgangsmåde, da den kan fungere som et strukturerende værktøj, så du ikke mister modet undervejs. Det kan nemlig være svært at få sit indhold ud at leve, når antallet af virksomheder og personer der annoncerer, er højt.  

En contentplan er en strategi til generering af engagement, flere læsere og potentielt leads på LinkedIn. En contentplan vil sætte fokus på produktion af højkvalitet content, som er berigende for dit netværk. Der findes mange forskellige former for content, herunder indlæg, billeder, video, artikler mm. Da hver type content har sine fordele og ulemper, er det vigtigt, at du gør dig nogle overvejelser inden du starter med at producere content.

Især video er en fordelagtig form for content, da video i højere grad end andre annonceformater fanger brugeres opmærksomhed.

Læs også: Video er det nye sort

LinkedIn contentplan step-by-step

En contentplan kan godt virke som en kompleks affære. Vi præsenterer derfor i denne artikel en mulig fremgangsmåde til udarbejdelsen af den perfekte content plan for dig.

Definér dit mål

Spørg dig selv; Hvorfor vil jeg gerne forbedre min position på LinkedIn? Hvad er formålet med min contentplan? Opsæt konkrete og målbare mål for dig og din fremtidige content planlægning. Mål kunne f.eks. være udvidelse af dit netværk eller skabe et stærkere personligt brand for dig selv.

Overvej og udvælg formatet af dit content

Som beskrevet ovenfor findes der forskellige former for content. Når du har defineret dit formål med contentplanen, er det vigtigt at finde ud af, hvilke former for content, som bedst understøtter dit mål. Er det ved at dele relevant content? Er det ved at skrive flere kommentarer på andres opslag? Overvej hvilken form for content, som du er bedst til at anvende og passer bedst til dig.   

Vær i denne forbindelse opmærksom på, at der i øjeblikket er en tendens til, at LinkedIn favoriserer content, hvor brugerne ikke skal forlade LinkedIn hjemmesiden for at se det. Det er derfor en god idé at uploade content direkte til LinkedIn fremfor at indsætte links til eksterne hjemmesider. Samtidig kan det være en fordel at vælge et mix af content typer for at undgå, at LinkedIn algoritmer identificerer et mønster.

Husk også, at LinkedIn brugere ofte er online i arbejdstiden, og det derfor er begrænset, hvor meget tid der kan bruges på hvert indlæg, og om lyden (primært til videoer) bliver hørt. Det kan derfor være en god idé, at indsætte undertekster eller andet skrift på videoen.

Læs også: Guide til undertekster på LinkedIn videoer

Vælg emner og temaer for dit content

For optimalt engagement er det vigtigt, at der er variation i emnerne og temaerne i dit content. Undgå at skrive om det samme gang på gang, da det kan virke trættende for dit netværk. Det kan være en god idé, at varierer mellem at dele content som interesserer dig og content som du tror, at dit netværk vil finde spændende. For at du ikke selv mister overblikket, kan du i din contentplan skrive et tema for hver måned, og under hvert tema vælge forskellige emner som du ønsker, at dit content skal omfavne. I forlængelse heraf kan det også være smart at variere formen på content, så din profil får et mere spændende og alsidigt indtryk.

Derudover kan det også være en god idé at variere mellem content, der har en oplysende, berigende, spændende og måske personlig karakter.

Opsæt et system og lav en konkret plan

Planlæg hvor ofte du vil poste content, og skriv det ind i din kalender, så du holder dig selv op på dine fastsatte deadlines og for at undgå at miste overblikket. Det kan også indebære fastsættelsen af mindre delmål såsom at have taget en beslutning om emne eller tema eller have researchet det pågældende emne. Ifølge LinkedIn opnår opdateringer, der er postet i morgentimerne, højest engagement. Og som nævnt tidligere er en del af LinkedIn brugere ofte online i arbejdstiden, men selvfølgelig også uden for arbejdstiden og i weekenden, hvorfor det altid er en god idé at teste hvilke tidspunkter der fungerer for dig. Det kan derfor være en god idé at tage dette med i overvejelserne, når du planlægger dine posts.   

Læs også: 6 tips til dine opslag på LinkedIn

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Virksomheden på LinkedIn

Gennem professionel brug af LinkedIn og content marketing kan du skabe thought leadership, trafik, leads og øget synlighed. På dette heldags-kursus løfter vi niveauet og virksomhedens konkrete LinkedIn-udbytte signifikant gennem intens undervisning.
Læs mere