Udviklingen på de digitale kanaler går stærkt og særligt, når det angår de sociale medier, gælder det om at holde tungen lige i munden, hvis man vil holde sig opdateret. Det stiller store krav til den professionelle annoncør. Vi giver her 8 bud på, hvad du bør holde dig for øje ift. arbejdet med sociale medier i 2013.

1. Markedet er modnet

Jf. Socialsemantic’s rapport om det danske erhvervslivs brug af bl.a. sociale medier, har hele 61 % af virksomhederne nu minimum 1-2 års erfaringer med brugen af sociale medier. Dvs. for mange er det ikke længere et spørgsmål ”om vi skal være tilstede”, men i langt højere grad et spørgsmål om at optimere indsatsen, skabe mening og engagement samt måle på, hvorledes de sociale medier bidrager ift. virksomhedens øvrige målsætninger og KPI’er.

2. Trafik fra mobilen

Næsten 60 % af trafikken til Facebook kommer fra mobile devices. Det stiller nye krav til den professionelle brug af Facebook. For på mobilen har brugerne eksempelvis ikke adgang til det content, der ligger i diverse applikationer, og de kan heller ikke se de klassiske annoncer, vi er vant til i højre side på Facebook. Det gælder derfor om at fokusere på at levere kvalitetsindhold til brugerne i nyhedsfeedet samt skabe øget reach med promoted posts og annonceformer som sponsored stories.

Læs her mere om de forskellige annonceformer til mobilen her.

3. Endnu større fokus på Edgerank

Flere og flere er blevet bekendte med Facebook’s algoritme til at fordele hvilket indhold, der kommer ud i folks nyhedsfeed. Det er som bekendt ikke alle, der ser alle dine opdateringer. Algoritmen som går under navnet Edgerank har været til heftig debat her på det seneste, idet Facebook for nylig ændrede på algoritmen, således at nogle sider oplevede et fald i antallet af visninger af diverse opdateringer. Dette har medført en sværm af “like-tiggeri” på Facebook, hvor brands prøver at lokke brugerne til at engagere sig på alle tænkelige måder. I kender dem godt – de der Facebook opdateringer, hvor der står “Like this if…” eller sider, der udelukkende poster billeder, idet det en overgang var bedre ift. at opnå reach.

Facebook ændrer løbende algoritmen så det, der virker den ene dag, måske ikke virker den næste. Som markedsfører gælder det derfor om at holde tungen lige i munden, hvis man skal have det optimale ud af sin tilstedeværelse på Facebook. Et par gode råd, der dog stadig er gældende, er: Lav godt content som interesserer og engagerer din målgruppe, hold dig opdateret med ændringerne og test, hvad der virker bedst på din målgruppe.

Et godt sted at holde sig opdateret om udviklingen i Facebook’s edgerank er på siden her.

4. Det er ok at moderere

Vi har over den seneste tid set masser af grimme sager, hvor diverse virksomheder bliver hængt ud på Facebook. Nogle mere berettiget end andre. Den slags giver som regel en heftig og måske sund debat, men vi ser desværre også eksempler på decideret groft sprog, personangreb, urigtige oplysninger m.m. Og her er det altså ok at moderere indlæg eller endda slette dem.
Læs ex om her hvordan Sunset Blvd. var ude for at en person lagde en falsk post på deres Facebook side.

Som side-ejer skal man jo også huske, at alt indhold skal overholde Facebook’s community standards. Og her står bl.a., at det ikke er tilladt at chikanere folk og at Facebook heller ikke tillader personangreb m.m. Så sørg for at lave et regelsæt for tonen på din Facebook-side, som du så kan referere til, hvis det skulle blive nødvendigt at slette eller moderere et indlæg. Se eksempler fra Nykredit, Tivoli og GE Money Bank.

5. Data

90 % af verdens data er skabt inden for de seneste 2 år – det skyldes eksempelvis sociale medier samt de lokations-baserede tjenester som Foursquare, som jo kan “holde styr på”, hvad vi laver, hvornår vi gør det og hvem vi gør det med. Det giver os oceaner af muligheder som markedsførere, men kan for de fleste også virke overvældende. Ifølge en undersøgelse fra IBM er “data explosion” det område, hvor flest CMO’s føler sig dårligst klædt på. Det stiller store krav til behandling af data, og til hvordan vi angriber data og målinger generelt.
Læs mere om mulighederne og udfordringerne med data i artiklen Data is king.

6. Bedre målinger

Godt nok får vi flere og flere data at forholde os til, men heldigvis bliver vi også bedre og bedre til at måle. Og til at måle på de ting, der giver mening. Tidligere har vi set mange starte med at indkøbe et monitoreringssystem, og så måle på de ting systemet kunne. Nu oplever vi at flere starter med at spørge sig selv, “hvad er formålet med vores tilstedeværelse?” og “hvad ønsker vi at opnå?”, Og den slags giver et meget bedre grundlag for at måle succesen. For så kan man måle på noget relevant som ex trafik, nyhedsbrevstilmeldinger, kommentarer eller konverteringer. Husk også at koble mål på de sociale medier sammen med virksomhedens øvrige forretningsmål.

7. LinkedIn hitter

Over de seneste par år, har LinkedIn oplevet enorm vækst. Det hænger delvist sammen med den store udvikling i potentiale for virksomheders tilstedeværelse på det professionelle sociale medie. Netop LinkedIn’s company pages ser ud til at være i fokus lige nu. En hurtig søgning på “LinkedIn company pages” på Google Trends viser, at der aldrig har været flere, der søger efter information om disse, end netop nu.

Google søgninger på LinkedIn company page

Og hvorfor er det så interessant? En virksomhedsside på LinkedIn kan for mange være et rigtig godt sted at profilere sig som virksomhed; både i forhold til employer branding, salg, kendskab m.m. Læs mere her hvor vi har samlet 5 tips til at få mere ud af LinkedIn company pages.

8. Bedre involvering af medarbejderne

En trend vi har oplevet over den seneste tid, og helt sikkert forventer at se mere til i 2013, er bedre involvering af medarbejderne på de sociale medier. Flere har efterhånden fået øjnene op for det enorme potentiale, ved at inddrage medarbejdere i at dele virksomhedens content såsom nyheder, white papers osv. samt hjælpe til succesfuld netværks-rekruttering. Også salg og mødebooking via ex LinkedIn er kommet i fokus og flere har kastet sig ud i uddannelse af medarbejderne til at få endnu mere ud af potentialet med et stærkt netværk på de sociale medier.

Hvad tror du bliver stort på de sociale medier i 2013?

Vi har her givet et bud på nogle af de ting, vi mener, du bør holde øje med i dit arbejde med sociale medier. Men hvad tror du bliver de store “game changers” på de sociale medier  i 2013? Google+? Pinterest? Eller noget helt tredje? Giv dit bud i kommentarfeltet herunder.

2 Svar
  1. Sebastian

    – tror på rekrutteringsfasen omkring nyansættelser ved gøre mere brug af de medier, hvor de kommende medarbejdere er til stede. Virksomheden har nemt ved at researche i billeder og fortid, mens ansøger nemt kan se, hvad virksomheden går ud på.

  2. Anette

    Kan man være kreativ med data som omdrejningspunkt?
    Ja, det kan man.
    Jeg arbejder med marketing i en virksomhed, hvor vi måler ALT – på kryds og tværs. Hvordan skulle vi ellers vide, hvor vi bruger ressourcerne mest effektivt.

    Men det kræver evnen til at se de sjove “quirky” taltendenser. Det vil sige, at marketingfolk skal blive bedre til tal – og til analyse. Der er ikke rigtigt nogen vej udenom, hvis man skal vinde, hverken professionelt eller personligt. Nørden og marketingmanden er kort og godt nødt til at smelte sammen – eller kommunikere effektivt! Dét igen kræver en højtudviklet forståelse for hinandens fagområder og arbejdsopgaver/behov.

    Hvordan kan man få det?
    Svaret ligger lige for… Ved aktiv lytning, interesse – og forståelse for andre fagområder end ens eget. Det er bare sjældent noget der sker fra dag 1. Har man stiftet bekendtskab med videnskabsteori, er det dog en klar fordel 😉

Skriv en Kommentar