De sociale medier har åbnet op for en hel ny verden af muligheder for marketing-folk, men med de muligheder hører sig desværre også visse faldgruber, du som marketing-ansvarlig bør forsøge at undgå. I denne artikel gør vi dig klogere på de typiske fejl, der spænder ben for, at du kan opnå succes med social media marketing.

Social media marketing er kommet for at blive, og disciplinen bevæger sig hele tiden i en retning af mere kompleksitet. Der er altid nye fænomener og tendenser, du kan prøve af. Men vær på vagt – ikke alle SoMe-trends gavner nødvendigvis din virksomhed og dens brand, og det er derfor vigtigt, at du har din SoMe-strategi for øje, inden du implementerer nye initiativer på de sociale medier.

Fejl nr. 1: Du har ingen content-strategi

En af de største fejl, folk begår, særligt i starten af deres SoMe-rejse, er at poste opslag på de forskellige platforme uden en plan. Vi anbefaler derfor, at du udarbejder en content-strategi, inden du udarbejder idéer til indhold. Prioriter den højt – den er nøglen til en succesfuld SoMe-strategi.

Læs mere om, hvordan du sikrer godt content her.

Med en content-strategi sikrer du dig, at alt indhold tjener et større formål – og derved undgår du at udgive indhold blot for at poste et eller andet. Talemåden “Det er bedre end ingenting” gælder altså ikke her.

Start med at udarbejde en content-kalender. Det vil give dig et overblik over på hvilke dage, det enkelte indhold skal udgives, og ikke mindst hvad formålet med netop dette indhold er, og du vil opnå et klart billede af, hvad I deler med jeres følgere på de forskellige sociale platforme. Din content-strategi bør være fastlagt og striks – men den skal stadig være fleksibel, så du har mulighed for at implementere uundgåelige trends.

Læs de dominerende online marketing-tendenser for 2017 her.

Fejl nr. 2: Du nedprioriterer det visuelle

Billeder, videoer og GIFs bliver i dag stort set brugt af alle – både private personer og organisationer – til at skabe blikfang og tiltrække opmærksomhed til selve indholdet og budskabet i et givent opslag. Grundet denne store konkurrence om brugernes opmærksomhed, skal dit opslags visuelle element være af høj kvalitet for at blive bemærket.

Det er naturligvis ikke alle virksomheder, der har budget til at investere i profesionelle billede-videooptagelser. Heldigvis er der masser af gratis og budgetvenlige alternativer på markedet. Prøv fx Pexels, hvor du kan finde et væld af gratis “stock photos” af høj kvalitet – og vi garanterer, at der er noget for enhver smag i deres store billeddatabase. Når du har fundet det perfekte billed, er det blot at redigere billedet efter dine præferencer og evt. tilføje tekst. Canva er brugervenligt og kan som udgangspunkt bruges gratis.

Få 7 tips til at producere video-indhold på budget i denne artikel.

Husk på, at det indhold du udgiver på de sociale medier er din virksomheds ansigt udadtil, og indholdets visuelle elementer er det, førstehåndsindtryk din virksomhed giver. Det er derfor vigtigt, at du prioriterer og sætter tid af til at udarbejde den viuselle del af jeres content. Det visuelle element skal gerne være så imponerende, at folk stopper med at scrolle ned i deres feed, når de passerer netop jeres opslag.

Klik her og bliv klogere på billedformater på SoMe.

Fejl nr. 3: Du glemmer at rapportere

At måle og monitorere din social media marketing-indsats er altafgørende, hvis du vil opnå succes. Hvis du undlader dette, har du ingen chance for at få indblik i hvilke initiativer, der fungerer – og hvilke, der ikke gør. Næste skridt er selvfølgelig at rapportere de vigtigste KPI’er samt udviklingen i disse. Du kan bl.a. rapportere på parametre som følgerantal, engagement samt trafik til website. Ved at rapportere på disse parametre har du altid et overblik over adfærd på jeres website eller jeres følgeres demografi.

Ofte undlader eller glemmer folk at rapportere. De prioriterer at måle og monitorere, det bedste de har lært – men de glemmer simpelthen at bruge disse data til noget brugbart. Andre gange rapporteres og fokuseres der på irrelevant data, som blot er spild af tid. Undersøg og fastlæg hvilke parametre, der er vigtige at analysere på for netop jeres virksomhed ift. jeres overordnede strategiske mål – og prioriter så disse.

Fejl nr. 4: Du vil ikke “spilde” penge på sponsoreret indhold

Mængden af sponsoreret indhold på sociale medier stiger år for år – og det er ikke svært at forstå hvorfor. Betalt indhold på SoMe er omkostningseffektivt, og så er det perfekt til at ramme netop virksomhedens målgruppe. Trods dette ser vi stadig virksomheder, der nægter at investere penge i deres social media marketing, imens de med glæde smider penge efter fysiske plakater eller annoncer. På de sociale medier har du mulighed for at målrette sponsoreret indhold til en hel specifik målgruppe – og det er derfor en stor fejl at tro, at det er spild af penge. Med en konsistent indsats vil betalt indhold på SoMe resultere i øget trafik til jeres website fra relevante og potentielle kunder, øget salg – og derved et højere tal på bundlinjen.

Hvis du overvejer at implementere de sociale medier i jeres marketing-strategi, så forsøg at undgå ovenstående fodfejl. Det vil spare dig både tid, penge og frustrationer på langt sigt.

Hvilke fejl ser du oftest, virksomheder begår på de sociale medier?

Vi hører gerne din mening og erfaring i kommentarfeltet herunder.

 

Denne artikel er skrevet med inspiration herfra.

Del & udskriv side


Kommentar