10 tips til aktivitet på din Company Page

Med over 560 millioner brugere på globalt plan er LinkedIn en populær platform for mange virksomheder til alt fra marketing og salg til rekruttering og employer branding. Men hvordan sikrer du engagement på LinkedIn og aktivitet på din Company Page?

Vi har samlet 10 tips til netop dette.

1. Engager kollegerne

En væsentlig måde at skabe øget engagement og aktivitet på din Company Page er ved at involvere medarbejderne. Medarbejderne er en vigtig medspiller, da de ved at dele, kommentere eller like opslag på Company Pagen deler budskabet med hele deres netværk. Således påtager medarbejderen sig rollen som ambassadør og er med til at sprede et positivt budskab ud til sit netværk.

Er man en stor virksomhed med mange medarbejdere, vil man kunne nå rigtig langt ud med aktive kollegaer.

Læs mere omkring værdien af aktive kollegaer på sociale medier

Sådan motiverer du dine kolleger

Det er svært at ‘tvinge’ medarbejderne til at dele og være aktive på LinkedIn, men vi plejer at sige, at man kommer langt med opfordringer og viden. Det kan derfor være en god idé at forklare fordelen ved at dele indhold fra de personlige profiler, og vise dem effekten af deres aktivitet som ex øget reach, højere engagement rate eller nye følgere. Få gode råd i artiklen her til, hvordan du gør dine medarbejdere til online ambassadører for dit brand.

2. Få flere followers til din side

En anden måde at skabe større aktivitet på din Company Page er ved at sikre flere followers til siden – jo flere følgere, jo flere taler du som udgangspunkt til organisk.

Sådan får du fat i dem

Der er flere måder at sikre flere followers, men først bør du overveje, hvilke følgere I er interesserede i. Har man fat i den rigtige målgruppe, og poster man relevant indhold til denne målgruppe, vil der være større sandsynlighed for, at målgruppen interagerer med Company Pagens indhold.

Når I først har kortlagt, hvem I gerne vil have fat i, bør I overveje, hvor I allerede er i dialog med dem og gøre opmærksom på jeres Company Page herigennem. Det kunne ex være:

  • Gennem nyhedsbreve
  • Til events / arrangementer / fysiske møder
  • Over telefonen
  • I præsentationer
  • I mailsignaturen
  • På visitkort

På den måde kan du sikre, at dine følgere er relevante. Hvis du samtidig husker berigelsen i det indhold, du poster, og holder igen med de kommercielle indlæg, kan du sagtens tillade dig at gøre folk opmærksomme på, at de kan holde sig opdaterede omkring et bestemt emne ved at følge jeres side.

3. Husk berigelsen i dit indhold

Som nævnt ovenfor er godt og berigende indhold et vigtigt element, som kan være afgørende for sidens succes og engagement. De fleste er nemlig mere tilbøjelige til at dele værdifuldt indhold med deres netværk, som man kan lære noget af, end ren reklame for produkter og services.

Eksempler på berigende indhold kunne fx være artikler, undersøgelser, gode råd, viden og indsigter samt jobopslag.

Godt indhold er ikke nødvendigvis nemt at producere, da det udover at være berigende skal være afstemt med strategi, positionering samt salgs- og marketingtiltag. Det får du hjælp til med denne content marketing tjekliste eller dette framework til en mere målrettet content marketing indsats.

4. Planlæg indsatsen

Indholdet er kilden til engagement på Company Pagen, da det er jeres kommunikation til og med jeres følgere. En måde at sikre, at der altid er relevant indhold, er vha. en social media kalender. Kalenderen er et stærkt redskab til altid at være forberedt med godt content, der understøtter jeres forskellige aktiviteter.

Sådan planlægger du indsatsen

Indsatsen kan planlægges på mange måder. Én måde kan være at skrive alle kommende arrangementer, lanceringer, kampagner etc. ned i et ark. Sorter efter dato i en social media kalender, planlæg hvilke stykker indhold, der skal produceres eller findes ift. til de enkelte datoer, og på hvilke medier de skal postes.

Tip: Husk også at gøre plads til løbende justeringer og andet indhold end det planlagte. På den måde sikrer du, at der altid er mulighed for at tilpasse indholdet til nye/uventede situationer, som fx nye stillinger der skal besættes eller spontane arrangementer.

Inspiration til udformelse af social media kalenderen kunne ex være: Buffer og Hubspot’s gratis skabelon samt særlige plugins til WordPress.

Du kan også tage udgangspunkt i disse 6 tips til din content marketing plan.

5. Sponsér udvalgt indhold

Ved at sponsere indhold fra jeres Company Page taler I til en større base end bare jeres følgere. På den måde kan I skabe engagement og tale til nye folk og dermed være heldige at få nye følgere.

Når I skal i gang med at sponsorere, kan I med fordel tage udgangspunkt i noget af jeres gode/vigtige indhold på LinkedIn, ex en artikel, der støtter op om jeres positionering, en nyhed der er vigtig at få bredt ud eller en stilling, I har svært ved at få besat.

Sådan sponsorerer du

Der er mange muligheder med sponsorering på LinkedIn. Du kan bl.a. målrette på baggrund af bracnhe, alder, virksomhedsstørrelse, anciennitet, geografisk placering, konkrete skills etc.

I denne guide får du hjælp til at komme i gang med sponsorering på LinkedIn.

6. Undgå “hyper targeting”

I sammenhæng med ovenstående er det vigtigt at tilføje, at man med målretning af opdateringer (både sponsorerede opdateringer og ikke-sponsorerede opdateringer) skal huske ikke at stille for mange kriterier, da man risikerer at udelukke relevante personer fra at se opdateringen.

Vi anbefaler ex, at man ikke målretter efter funktionen ‘titel’, da LinkedIn kun har den information, som brugerne selv har indtastet, og titler er en svær størrelse at arbejde med, da en jobfunktion kan have mange forskellige navne. Vær derfor hellere lidt for bred end lidt for snæver i din segmentering.

7. Klar call-to-action på dine opdateringer

Det er nemmere for folk at gøre det, du vil have dem til at gøre, hvis du er tydelig i kommunikationen herom. Vil du ex have, at folk skal klikke på dit link, skal de købe et produkt eller søge en stilling?

Tip: Generelt er det en god idé at have links i dine opdateringer. Undersøgelser viser nemlig, at opdateringer, som indeholder links, får et langt højere engagement end dem uden.

8. Husk det visuelle indhold

Visuelt indhold som billeder og videoer er et must på LinkedIn, da det er med til at skabe blikfang og fange interesse, når folk ser en opdatering i deres newsfeed.

Når du uploader et link, vil der automatisk blive trukket et billede fra det pågældende website, hvis der er et billede tilgængeligt. Er der ikke det, eller er billedet ikke optimalt, kan du uploade et andet billede. Det gøres nemt og hurtigt ved at holde musen hen over billedet, klikke på ‘Upload image’ og vælge et billede fra dine gemmer.

9. Test forskellige tidspunkter

Der er lavet et hav af undersøgelser på, hvilket tidspunkt det er bedst at poste opslag på. Ofte siger undersøgelserne dog noget forskelligt. Den vigtigste konklusion herpå er, at det afhænger af indhold, målgruppe, organisation etc.

Derfor kan vi kun anbefale, at I tester forskellige tidspunkter af og finder ud af, hvad der fungerer bedst for jer. Selvom LinkedIn er et professionelt medie, er der stadig mange, der logger på i weekenderne. Derfor kan det være relevant at teste opdateringer i weekender og ferier, hvor folk har mere tid til at fordybe sig i spændende indhold. Hvis I vil afprøve dette, kan I overveje eksterne planlægningsværktøjer som Buffer og Hootsuite, hvor I kan opsætte og planlægge jeres opdateringer til at udkomme på bestemte tidspunkter.

10. Mål på indsatsen

LinkedIn giver gode muligheder for at måle og monitorere på indsatsen med LinkedIn Analytics og LinkedIn Notifications. Det er vigtigt at monitorere for at holde sig opdateret på, hvor meget I bliver nævnt, i hvilken sammenhæng og om der er situationer, hvor I bør reagere på omtalen. Måling sikrer vigtig viden, ex om I når jeres målsætninger, og hvilket indhold der klarer sig bedst og får mest engagement.

Målsætninger kunne ex være:

  • Mere relevant trafik til website
  • Flere ansøgere til ledige stillinger
  • Flere relevante følgere
  • Højere engagement på opdateringer.

Få inspiration til hvordan du kan måle på indsatsen.

 

Artiklen er oprindeligt skrevet af: Lærke Cichosz (1. Marts 2016)

Hvad gør du for at øge engagementet på LinkedIn?

Del gerne dine erfaringer og gode ideer herunder.

3 Svar
  1. Sissel Anker Nielsen

    Hej Julie,
    Tak for din kommentar. LinkedIn har ikke givet nogle officielle tal på aktivitetsniveauet på platformen i weekenden, men selvom aktiviteten ifølge LinkedIn selv er størst i hverdagene, kan vi se på vores egne tal, at der stadig er en del aktivitet i weekenden i form af likes og delinger af vores opslag. Dette kan også have noget at gøre med, at støjen er mindre i weekenden, og at man derfor har nemmere ved at trænge igennem, men det er jo også en faktor at have med i sine overvejelser 🙂 Dbh. Sissel, Digital Works

Skriv en Kommentar

 

Arbejd professionelt med LinkedIn

På dette heldags-kursus løfter vi niveauet og virksomhedens konkrete LinkedIn-udbytte signifikant gennem intens undervisning.
Læs mere