Har du svært ved at overskue de kommende begivenheder og planlægningen af jeres indsatser på de sociale medier? Så kan et årshjul måske være løsningen. Vi giver et bud på, hvordan et årshjul kan udformes, så du får overblikket tilbage.

Årshjulet er et visuelt udtryk for en god gammeldags gang planlægning, og med en plan for året kan du skabe et bedre overblik over indsatsen på fx de sociale medier.

Hvorfor en årsplan?

For rigtig mange virksomheder vender de samme begivenheder ofte tilbage hvert år, men også mange uventede ting kan dukke op. Et årshjul er et godt redskab til at planlægge langt ud i fremtiden og sørge for, at årets indsatser spiller sammen i harmoni.

Et årshjul kan bruges i mange henseender – alt fra indsatsen på de sociale medier til de overordnede marketingsaktiviteter, men også til planlægningen i organisationen som helhed.

Et årshjul skal ikke nødvendigvis være et hjul, men kan sagtens være et ark i Excel, som for nogle vil være mere overskueligt. Du kan lave planen fra bunden selv, men ellers findes der mange forskellige muligheder for at finde skabeloner til udarbejdelse af årshjulet.

Skabeloner på årsplaner

Du kan finde skabeloner og inspiration til årshjul og contenplaner på bl.a.:

  • Plandiscs hjemmeside – download skabeloner og brug deres site til at udarbejde årshjul
  • Lederindsigt – download gratis skabeloner til Excel
  • Smartsheet – download 9 gratis marketing kalender skabeloner

 

Kilde: Plandisc

Årsplan = ro på den daglige drift

En god grund til at lave et grundigt årshjul er, at du i stedet for at have travlt med at finde ud af, hvad der skal ske på de sociale medier, kan have fokus på den daglige drift – dette velvidende, at de steps du tager nu, er et skidt på vejen til at nå i mål med den overordnede strategi.

Se 3 steps til en effektiv social media kalender her.

Udførslen

Der findes mange måder at gå til et årshjul på, men når du skal lave et det, kan det give mening at starte i det overordnede, og derefter arbejde nedad i planen. Det vigtige er, at en årshjulet leder dig igennem året – helt fra målene i planen defineres, til de i løbet af året indfries.

Mangler du hjælp til strategien bag planen, kan du måske finde hjælp i artiklen “Sådan udarbejder du en content marketing-strategi“.

Opstil målet

  • Hvad er årets mål? Hvorfor gør vi som vi gør?
  • Hvilke mål og delopgaver bidrager til, at de overordnede mål opfyldes?
  • Er der nogle faktorer, som har betydning for om i når i mål?

Hovedopgaver

  • Det kan fx være: hvad har vi af ting, der skal sættes fokus på netop denne måned?
  • Har vi et specielt tilbud, produktlancering eller et arrangement? Skal nogle af de øvrige indsatter bygges op omkring disse. Det kunne fx være indsatsen på de sociale medier, som skal afspejle et overordnet fokus?
  • Tænk desuden helligdage, sæsoner, begivenheder, ferier og andet med ind i din content-plan.

Delopgaver

  • Det er her de reelle opgaver, som hører under de enkelte hovedopgaver befinder sig
  • Helt konkret skal alle opgaver sættes ind i dette punkt fx billede fra grafikeren, opsætning af kampagneside, korrekturlæsning, opsætning af annoncer mm.
  • Fokus skal generelt være omkring indsatsen.

Sæt navn på opgaverne

  • Start med at sætte navn på hovedopgaverne og dernæst delopgaverne
  • Hvem er den/de ansvarlige på opgaven.

Beskriv opgaverne

  • Hvad er formålet med opgaven, og hvad skal den indeholde – vær konkret
  • Afstem forventninger og behov ved opgaven – er der balance mellem opgave og krav?
  • Sørg for en klar deadline.

Tegn årshjulet/planen

  • Hvordan ser det ud?
  • Er der nogle ting, som er klynget sammen og måske kan rykkes for at få et bedre flow?

Digitaliser planen

  • På den måde får alle i virksomheden adgang til at se planerne for året
  • Det er vigtigt, at kollegaer kan følge med i, hvad der sker i virksomheden – stort som småt.

Evaluering

Som afslutning på året, og som afsæt til det nye, bør i evaluere, dokumentere og ”aflægge rapport”. Det er godt at evaluere, da det kan være med til, at i konstruktivt kan gøre brug af forrige års viden og oplevelser til det kommende års planlægning.

Virker dine indsatser ikke, kan det være fordi i har et forkert fokus – se nogle af de mest almindelige fejl her.

 

 

 

Berig dit netværk - del artiklen
Del & udskriv side


Kommentar