Når dine opslag på Facebook ikke ud til ligeså mange, som du havde forestillet dig? Så er du ikke alene. Med Facebooks nye algoritme kræver det en stor indsats at blive set i din målgruppes feed. I denne artikel forklarer vi i hovedtræk, hvordan den berygtede algoritme virker – og ikke mindst, hvordan du kan optimere dit content på Facebook, så det rent faktisk bliver set.

Artiklen er opdateret 14. april 2020.

Vil du forbedre dine resultater på LinkedIn? Tag et kig her.

Sådan virker Facebooks algoritme

Lad os lige starte med at forstå, hvad en algoritme egentlig er. En algoritme er en formular eller et sæt af trin, der løser et specifikt problem. Facebooks algoritme er delt op i fire trin som bestemmer, hvordan dit content bliver rangeret i din målgruppes nyhedsfeed.

De fire trin er:

  • Inventory (opgørelse): Når en person åbner sit nyhedsfeed, laver Facebook en opgørelse over alle historier postet af personens venner og sider, som vedkommende følger.
  • Signals (signaler): Facebook tager al tilgængelig data i betragtning og forsøger at træffe en beslutning om, hvor interesseret personen er i en given historie. Denne data kalder Facebook “Signals”.
  • Predictions (forudsigelse): Facebook anvender signalerne til at forudsige og beregne sandsynligheden for specifikke udfald. Fx hvor stor sandsynligheden er for, at personen kommenterer på historien.
  • Score (resultat): Til sidst lægger Facebook alle informationer sammen og beregner den såkaldte relevans-score: Et tal som repræsenterer hvor interesseret, Facebook forudsiger, at personen er i en given historie. Det skal pointeres, at denne forudsigelse blot er et kvalificeret gæt fra Facebooks side.

Processen med de fire trin sker hver gang en person åbner Facebook og bestemmer i sidste ende, hvordan vedkommendes nyhedsfeed ser ud.

Signals: Det tager Facebook i betragtning, når dit content rangeres
Det, der har størst betydning for, hvad der vises i en persons nyhedsfeed er, hvem han er venner med og hvilke sider, han følger. Det er nemlig disse data der bestemmer, hvordan Facebook fortolker de resterende signaler, når den forsøger at organisere et så relevant nyhedsfeed som muligt.

Nogle af de signaler, der har indflydelse på dit opslags ranking på Facebook, er:

  • Hvem postede opslaget?
  • Opslagets engagement
  • Hvornår blev opslaget postet?
  • Opslagstype

Bliv klogere på det bedste tidspunkt at poste på Facebook her.

Predictions: Disse forudsigelser gør Facebook, når dit content rangeres
Facebook tager adskillige faktorer i betragtning, når platformen forsøger at forudsige og beregne bestemte situationer, herunder en persons venner, sider personen følger, samt ovenstående signaler. Ud fra dette forsøger de at forudsige sandsynligheden for:

  • At personen klikker.
  • At personen gør et ophold ved historien.
  • At personen liker, kommenterer eller deler.
  • At personen finder historien berigende.
  • At opslaget ikke er “click bait”.
  • At opslaget er stødende eller upassende.

Alt dette resulterer i en relevansscore og derved skabes et nyhedsfeed, der er unikt og personligt for alle brugere på Facebook.

Optimer dit content til Facebooks algoritme

Som marketing-ansvarlig er dit mål naturligvis, at jeres content bliver set af så mange personer som overhovedet muligt – særligt nu hvor de sociale medier oversvømmes af støj. Det er derfor vigtigt, at jeres Facebook-indhold er relevant, berigende og interessant for jeres målgruppe. Er dette ikke tilfældet falder chancen for, at jeres opslag dukker op i jeres målgruppes nyhedsfeed.

Lær mere om, hvordan du sikrer godt content her.

I den følgende liste får du 10 tips til, hvordan du udarbejder Facebook-content, der bliver set af så mange personer på Facebook som overhovedet muligt.

  1. Dobbelttjek altid dine opslag for fejl inden du poster – vær særligt opmærksom på fejl i linket.
  2. Udarbejd content, der tiltrækker positiv feedback fra din målgrupe i form af kommentarer, likes og reaktioner. Reaktioner har en smule større indflydelse på opslagets ranking end likes.
  3. Post opslag som skaber engagement. Overvej her video-content. 
  4. Del indhold som indbyder til deling, som fx visuelle og humoristiske opslag.
  5. Udarbejd indhold som jeres målgruppe med stor sandsynlighed vil like, kommentere på og dele.
  6. Del opslag som indbyder til, at jeres målgruppe klikker på et link, et billede, en video eller lignende i opslaget.
  7. Del regelmæssigt.
  8. Sørg for at jeres website er hurtigt og responsivt, hvis I linker til jer selv. Facebook straffer langsomme websites.
  9. Opbyg en følgerskare som er relevant for virksomhedens overordnede mål, og udarbejd content, som kan hjælpe med at indfri disse mål.
  10. Brug Audience Insigths til at få indsigt i jeres følgeres demografi.

Dette skal du IKKE gøre:

  • Dele indhold, som er misvisende, fx “click bait”. Dette er Facebook blevet yderst opmærksom på.
  • Overskride Facebooks Terms & Conditions fx ved at dele stødende indhold.

Klik her og læs mere om, hvordan du optimerer jeres Facebook-side.

Facebooks algoritme – indtil videre

At jeres opslag dukker op i jeres målgruppes nyhedsfeed på Facebook bliver stadig mere udfordrende, da mængden af støj på platformen stiger dag for dag. Derfor er det også vigtigere end nogensinde før, at fokusere på at skabe content af høj kvalitet og relevans for jeres målgruppe. Hvis du lykkedes med at udarbejde berigende og interessant content, vil Facebook fortsætte med at vise dette i målgruppens nyhedsfeed.

Klik her og få gode tips til, hvordan I kan genbruge vellykket content.

Det skal bemærkes, at Facebook jævnligt skifter deres algoritme og dens funktionsmåde. Derfor er det ikke givet, at ovenstående forklaring og tips gør sig gældende om blot et halvt år. Facebook fortsætter kampen mod spam og irrelevant indhold i deres brugeres nyhedsfeeds, og imens må virksomheder fortsætte kampen for at blive hørt.

Læs også artiklerne: BREAKING: Facebooks nye opdatering fra januar 2018 og Send dit indhold til tops – Facebooks nye algoritme

Hvordan sikrer du, at jeres content bliver set af målgruppen på Facebook?

Vi hører gerne dine tips og tricks i kommentarfeltet herunder.

Artiklen er skrevet med inspiration herfra.

Skriv en Kommentar

 

Master Class i sociale medier

Vores Master Class i sociale medier er særligt udviklet til virksomheden, der allerede arbejder med sociale medier, men mangler en dybere viden på området. Programmet er fordelt på 2 fulde dage og er en kombination af undervisning, øvelser og cases.
Læs mere her