Brug Pinterest til at nå B2B markeder

Case: Hvordan bruger en virksomhed, som ikke er detailhandler, og som heller ikke i udgangspunktet er en visuel virksomhed Pinterest til at nå B2B markedet? Læs her hvordan virksomheden Constant Contact har gjort. 

Ifølge direktør i Constant Contact, Erica Ayotte, kan et hvert socialt medie bruges som platform til at nå B2B markeder, det handler bare om at være kreativ nok. Og hun bør vide, hvad hun taler om, for hun har været med til at opbygge en Pinterest følgerskare på 18.000 followers på mindre end 2 år.

Hos Constant Contact mener de, at nøglen til at udvide sit brand og tage utraditionelle platforme i brug, er at tænke visuelt  i alt, hvad virksomheden foretager sig, og det kan i starten kræve en ændring af virksomheden mind-set. Endvidere handler det om at se sin virksomhed i et større perspektiv og sætte sig ind i, hvad ens B2B kunder er interesseret i. Ayotte mener, at en af grundene til at de har vækstet så meget på Pinterest, er fordi de “pinner” generøst om mange forskellige emner og ikke kun fokuserer på deres eget brand, men agerer ‘kurator’.

Hvad “pinner” de?

Hos Constant Contact har de haft succes med at lave pin-boards (en virtuel opslagstavle) med tips, citater og humoristiske marketing billeder. Deres succes med at “pinne” fx tips bunder i, at de primært handler med mindre virksomheder på B2B markedet, og disse virksomheder har sjældent en marketingafdeling og har derfor brug for inputs til deres marketingstrategi. Her er nogle eksempler på, hvilke boards de bruger til at appellere til små virksomheder på B2B markedet.

Se Constant Contact på Pinterest

 

Pinterest

Hvorfor bruger Constant Contact overhovedet Pinterest?

En rapport fra VentureBeat viser, at kliks på Pinterest driver mere forretning end Facebook og Twitter. En af forklaringerne på det kan være, at folk der bruger Pinterset besøger platformen med et shopping-mindset, som ikke er tilstede, når man besøger Facebook og Twitter. Efter at Constant Contact har opbygget en følgerskare på 18.000 følgere, så er Pinterest blevet top 5 trafik-driver ind på deres website. Derudover rangerer deres Pinterest-side højere i Google end deres LinkedIn virksomhedsside.

pinterest 2

Få flere tips til at bruge Pinterest på B2B markedet her samt få tips til hvordan du måler indsatsen her.

Pinterest på dansk…

Det er med at få meldt sig ind i Pinterest-kampen, for det er angiveligt nu, det danske Pinterest kommer til at rykke. Pinterest er nemlig på vej med en dansk Pinterest satsning. International chef for Pinterest Matt Crystal udtaler følgende til Børsen. “Vi ser et både meget passioneret og et bredt repræsenteret publikum i Danmark. Nu vil vi gerne arbejde tættere sammen med de danske brugere om at gøre netværket endnu mere relevant for dem”. Så hvorfor ikke være med fra begyndelsen og muligvis skabe sig en markedsfordel?

Har du nogle gode erfaringer med Pinterest, så del dem gerne herunder.

 

Skriv en Kommentar