Er din social media-indsats ferieklar?

Sommerferien er for de fleste af os på trapperne. Kunderne er ved at være gået på ferie og nyhedsbrevet, kampagner og lignende bliver for mange sat på pause for en kortere bemærkning. Men hvad med de sociale medier? Hvem passer dem, mens du holder ferie? I denne artikel giver vi dig tips til at gøre din social media-tilstedeværelse klar til ferien.

Planlæg indhold

Er der få på kontoret over sommeren, er planlægning alfa omega, for at opretholde en kontinuerlig tilstedeværelse og indsats på de sociale medier.

På Facebook kan du nemt planlægge indhold, således at der udsendes opdateringer fra siden, selvom du ikke er på kontoret. Du finder nemt funktionen ved at starte på en opdatering og så klikke på den lille pil nederst i højre hjørne (se billede herunder).


Planlagte opdateringer findes under sidens “Opslag”, indtil de postes på siden, og du kan også nemt følge med i planlagte opslag i overblikket under statusopdateringsfeltet, som vist på billedet.

TipHusk også, at du kan målrette dine opslag ift. udvalgte dele af dine followers på Facebook.

Der findes også adskillige tools til at planlægge indholdet på Twitter som fx Twuffer og Twittimer. Bruger du Instagram, kan du finde en række planlægningsværktøjer i artiklen her. Desværre kan man endnu ikke planlægge indhold til sin virksomhedsside på LinkedIn, og du vil derfor skulle bruge et 3. partsværktøj såsom Buffer eller Hootsuite. De 2 sidstnævnte giver dig mulighed for at planlægge på flere sociale medier på én gang, hvilket kan effektivisere dit arbejde.

OBS: Husk dog, at når du planlægger indhold, kan der ske ændringer af den ene eller anden art, som gør din planlagte opdatering irrelevant eller upassende. Derfor bør du enten planlægge “skudsikkert” indhold eller have en “hvad-nu-hvis”-plan.

Facebook på farten

Vælger du alligevel (som mange af os) at tjekke Facebook-siden i ferien, er deres Pages Manager-app en rigtig god løsning. Med app’en kan du bl.a. se andres opslag på dine Facebook-sider, se Insights, administrere sidens managers, se dine planlagte opslag, booste opslag og meget mere.

Læs mere om app’en her, hvor du også kan finde links til download af app’en.

Hvad så med LinkedIn?
LinkedIn giver desværre endnu ikke mulighed for at administrere din Company Page fra deres app, hverken på tablet eller smartphone. Skal du arbejde med din Company Page fra et mobilt device, anbefaler vi, at du tilgår LinkedIn via din browser.

Tip: Husk også, at du kan målrette dine opslag ift. udvalgte målgruppe med LinkedIn Dynamic Ads

Hvem svarer?

For mange virksomheder går kunderne også på ferie, og de sociale medier kræver derfor mindre fokus i ferieperioden. Men tænk over, hvad du leverer. Er det fx telefoni, tv og lignende produkter, som bruges hele tiden, duer det ikke at sige “Vi er på ferie og er tilbage i august“.

Hvis nu uheldet er ude, og der opstår en krise på de sociale medier, hvem svarer så? Måske er den ansvarlige 3 uger sydpå. Irriterende sager er desværre ikke noget, som er forbeholdt perioder uden for sommerferien, og kan altså sagtens opstå om sommeren – kan du fx huske Telenor-sagen?

Forbered dig ved at tænke “Hvad er det værste, der kan ske“? Og læg så en plan ud fra det. Svar gerne på:

  • Hvornår skal vi reagere? (Ikke alle henvendelser kræver svar)
  • Hvor hurtigt skal der reageres?
  • Hvem skal svare? Kræver jeres produkt, at der er ferieovervågning?
  • Hvornår skal henvendelsen “videre i systemet”?

Overvej, om det er nødvendigt for jer at have en eller flere, som holder øje og svarer på henvendelser i løbet af ferien.

Du kan læse mere om, hvordan man håndterer en krise på de sociale medier her.

‘Instant reply’ og ‘Away’ på Facebook
Hvis du tilbyder dine kunder og brugere, at de kan kontakte dig via private beskeder på Facebook, kan “Øjeblikkelige svar” være en god hjælp i ferien. Med denne funktion kan du skrive et svar, som automatisk bliver sendt til de kunder, der kontakter dig via besked-funktionen på din Facebook-side. Denne løsning kan fx bruges til at meddele, at I har længere svartider, at henvise til andre kanaler eller lignende.

Facebook giver også mulighed for, at indstille din sides beskedstatus automatisk til “Væk” i op til 12 timer. Denne funktion kan også arbejde automatisk sammen med dine åbningstider, hvis disse er angivet på siden. Se her, hvordan “Væk”-funktionen indstilles.

Få et overblik på mail

Kan du alligevel ikke holde dig fra at følge med på sidelinjen, findes der en række værktøjer, som kan sende dig et overblik direkte i din mailboks – enten til din arbejdsmail eller private mail. Her findes fx Perch, hvor du kan få tilsendt et overblik over jeres seneste opdateringer dagligt eller ugenligt fra Facebook, Twitter, Yelp, Google+ og Instagram. Du kan også oprette en såkaldt “Watchlist”, hvis du ønsker at holde øje med konkurrenter og samarbejdspartnere.

Perch findes også som app til både iOS og Android.

Hvad er dit bedste social media-sommertip?

Har du et godt tip eller tool til, hvordan man bedst muligt kommer igennem sommerferien på de sociale medier, så hører vi det gerne i kommentarfeltet herunder.

 

NB: Denne er artikel blev første gang udgivet i sommeren 2014. Den er sidenhen blevet redigeret og opdateret ift. tips, værktøjer og lignende.

Skriv en Kommentar

 

Master Class i sociale medier

Vi tilbyder en Master Class til dig, der allerede arbejder med de sociale medier, og som ønsker at skabe endnu bedre resultater. Programmet er fordelt på 2 fulde dage og er en kombination af undervisning, øvelser og cases.
Læs here her