Tips til din Social Media Strategi

Med udbredelsen af bl.a. tablets, smartphones samt brugernes ønske om at kunne dele content med sit netværk gennem diverse sociale medier til enhver tid og sted, øges kravene til virksomhederne. Og netop derfor er det vigtigt løbende at fokusere på SEO (Search Engine Optimization), SMO (Social Media Optimization) og online branding, for at kunne imødekomme dine kunders behov og påvirke deres online adfærd i en positiv retning for dit brand.

For at kunne opretholde en integreret kommunikation mellem kanalerne, er en social media strategi uundværlig. Her kan du få lidt inspiration til dit eget strategi-arbejde.

Der er selvfølgelig ikke en endegyldig opskrift på den rette social media strategi, da alle virksomheder har forskellige mål, målgrupper og ressourcer mv. Men der er visse retningslinjer, man med fordel kan følge i det strategiske arbejde. Og igennem gode overvejelser kan optimeringen få stor indflydelse på virksomhedens online synlighed og i sidste ende salget. Men at implementere en god strategi kræver planlægning, tid og tålmodighed, for man skal også forberede sig på at lære hen ad vejen og løbende tilpasse strategien de evigt foranderlige medier og brugernes omskiftelige tilstedeværelse.

Styrk dit brand – Gå brugerne i møde og vær engageret

En effektiv social media strategi sætter altid dit brand i fokus for et relevant publikum på de medier, hvor din målgruppe er, for at skabe stor synlighed og positive associationer til dit brand. På den måde kan du styrke dit brand online og etablere troværdighed i markedet.

social media strategy

Sørg for altid at være bruger-orienteret og vælge de sociale kanaler, som din målgruppe benytter sig af. På den måde går du brugerne i møde og er tilgængelig, hvor der er størst chance for at blive eksponeret for dem, der har en interesse i virksomhedens ydelser. Husk også, at når man først engagerer sig på et socialt site, så skal man engagere sig i interaktionen og ikke behandle netværket som en massekommunikations-platform med passive modtagere – for så bliver man slemt skuffet.

Husk også altid at have fokus på brugernes holdning til dit brand! Hvis du ikke lytter til brugerne og besvarer deres kommentarer eller kritik, så er dine ressourcer spildte, og du risikerer at brugerne får negative associationer til dit brand, hvilket kan påvirke salget på længere sigt.

Du kan læse mere om hvordan du styrker dit brand online i artiklen 6 tips til et likeable brand

Styrk din trafik med social

Ud over at styrke virksomhedens synlighed for potentielle og eksisterende kunder, så skal en social media strategi også generere bedre online trafik. En effektiv SMO vil styrke flowet af nye og nuværende kunder til din hjemmeside, webshop, Facebook-side, eller andre platforme, som din virksomhed bruger som salgskanaler. Alene muligheden for at dele content brugerne imellem har stor indflydelse på trafikken, og bør derfor være en mulighed på dine sites. For de fleste vil plugins til Facebook, Twitter, LinkedIn og evt. Pinterest være en god måde at drive traffik mellem dine sites på. Husk altid at have din målgruppe for øje, når du overvejer hvilke kanaler, du vil integrere.

Bliv bedre placeret i søgeresultaterne

En stærk strategi kan også forbedre din hjemmesides placering i søgeresultatet, hvilket resulterer i endnu bedre web trafik, idet en god placering øger sandsynligheden for, at brugerne klikker sig ind på dit site. Søgemaskinerne belønner især hjemmesider, som genererer buzz på de sociale medier med en højere placering. Endnu en god grund til at engagere sig på de sociale medier!

Social media marketing kan også skabe flere backlinks til dit site, dvs. at andre websites linker til din side, hvilket spiller en stor rolle for din placering på søgemaskinerne. Få flere tips til at optimere din SEO her.

Få stort udbytte af de sociale medier

En af de helt store fordele ved sociale medier, vil mange mene, er, at man kan interagere med både eksisterende og potentielle kunder på et personligt niveau. Gennem de sociale medier kan du styrke din troværdighed blandt brugerne ved bl.a. at få øjeblikkelig feedback på produkter, spørgsmål eller diskussioner, hvorigennem kunderne føler et medansvar for at formidle og videreudvikle dit brand, og ved at besvare kundehenvendelser i et offentligt forum. Selvfølgelig kan dette også være en ulempe, hvis man ikke formår at besvare kritik tilfredsstillende eller ikke engagerer sig med brugerne.

En god social media strategi kan derfor være med til at skabe en af de stærkeste og mest troværdige former for markedsføring – WOM (Word of Mouth). Tilfredse kunder er ofte glade for at dele dit content med deres egne netværk, eller direkte udtrykke deres tilfredshed på dine profiler på fx Facebook og herigennem personligt markedsføre dit brand. Så sørg for, at de har muligheden for det!

Måling og optimering

Som med alle andre strategiske tiltag skal du også måle på, om dine anstrengelser med de sociale medier har båret frugt. Derfor at det nødvendigt at du helt fra begyndelsen sætter nogle realistiske KPI’er, der er relevante i forhold til jeres fokusområder og mål med jeres online tilstedeværelse samt virksomhedens øvrige strategiske målsætninger. Resultaterne kan agere retningslinjer for, hvordan I skal justere jeres strategi og prioritere jeres ressourcer. Man kan nemt blive overrasket, fordi mulighederne med diverse sociale medier samt brugernes anvendelse af dem ændrer sig konstant, hvorfor måling og optimering altid skal ses i sammenhæng.

Læs mere om måling i artiklerne Hvad er en Facebook fan værd og Tips til måling på de sociale medier.

Brug for flere tips?

Som supplement til ovenstående kan du også læse artiklen Har din virksomhed en digital strategi? hvor vi sætter fokus på hvilke overvejelser, man bør gøre sig inden for den digitale disciplin.

Har du brug for nogle redskaber, der kan hjælpe dig med at effektivisere brugen af diverse sociale medier såsom Facebook, LinkedIn og Twitter? Så har vi her samlet en række social media tools, du helt sikkert vil blive glad for.

Hvis du selv sidder inde med et godt tip til at få stykket den rette strategi sammen, så er du meget velkommen til at dele tips og erfaringer i feltet herunder.

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Uddannelse i sociale medier

7 dages uddannelse i sociale medier, med fokus på bl.a. kanalvalg, strategi, Content Marketing, måling samt det juridske aspekt.
Læs mere her